Ik ben (asking for a friend, ja echt deze keer) op zoek naar een dataset met bebouwde gebieden van Nederland. En ik merk dat het lastig is:
- CBS bevolkingskernen is leuk, maar wat te grof. Ook missen daar bedrijventerreinen in (logisch, want daar woont geen bevolking). Boederijcomplexen met een paar boerderijen en stallen erbij zou idealiter een beetje de ondergrens zijn.
- Ik vond (ik was even heel blij) het Bestaand Bebouwd Gebied. Die ken ik! Helaas is die uit de tijd dat ik zelf nog bij het ministerie van VROM werkte. En dat is al bijna 20 jaar niet meer het geval. Is er een opvolger hiervan? Ik zie hem niet…
- er zijn meerdere bestanden die ongeveer het juiste doen, maar die zijn allemaal op provinciaal niveau. Zonder echt dit te onderzoeken heb ik al een sterk vermoeden dat ze dan ook allemaal anders zijn opgesteld. Nog los van de vraag óf elke provincie wel zo’n bestand heeft.
- nu zit ik te denken of ik het zelf uit een van de basisregistraties kan genereren. Maar dat is zo makkelijk nog niet.
Kortom, mijn vraag: weet iemand een handig bestand hiervoor? Of is er mogelijk iets uit de BRT te vissen op basis waarvan ook bijvoorbeeld de generalisatie wordt gedaan? Of uit een andere basisregistratie?
Ik hoor het graag…
Erik.