Bebouwd of Onbebouwd: Hoe bepaal je dat met GIS-tools en openbare data?

Bebouwd of Onbebouwd: Hoe bepaal je dat met GIS-tools en openbare data?

Wij werken als adviesbureau voor bouwconstructies aan het bepalen van windbelastingen op bouwwerken. Een belangrijke stap daarbij is vaststellen of een gebied “bebouwd” of “onbebouwd” is. Dit doen we op basis van het bebouwingspercentage binnen een bepaalde straal van het bouwwerk en de gemiddelde bouwhoogte van omliggende bebouwing.

Ik ben op zoek naar praktische tips om dit efficiënt te bepalen met tools en openbare data. Ik heb al wat informatie verzameld:

Mogelijke bronnen en tools:

• Google Maps: Voor een eerste visuele check.
  • BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen): Voor exacte gebouwcontouren en oppervlakten.
  • AHN (Actueel Hoogtebestand Nederland): Voor bouwhoogtes en terreinverschillen.
  • PDOK: Om BAG- en AHN-gegevens te downloaden.
  • GIS-software zoals QGIS: Voor verdere analyse.

Vraag:
Hoe kan ik bovenstaande tools gebruiken om het bebouwingspercentage en de gemiddelde bouwhoogte van een gebied te bepalen? En zijn er andere softwarepakketten of methoden die jullie aanraden?

Daarnaast lukt het mij nog niet om QGIS te downloaden zonder de suggestie voor een donatie. Heeft iemand tips hiervoor of alternatieven?

Alvast dank voor het meedenken!

Je kunt QGIS gratis downloaden, scroll naar beneden bij Download · QGIS Web Site en klik op:
image

Je zou ook de 3D BAG mee kunnen nemen: www.3dbag.nl. Daarmee is de combinatie BAG en AHN al voor je gedaan :wink:

En in QGIS kun je de Map Library plugin installeren waarmee je ook google satellite in kunt laden. En ik raad je de PDOK services plugin aan waarmee je de actuele NLse luchtfoto kunt inladen.

@ jhpoosthoek:
Dank voor deze handige tips! QGIS en de plugins heb ik inmiddels geïnstalleerd.
Verder ben ik nog een leek in QGIS. Heb je ook handige tips om QGIS snel onder de knie te krijgen voor hetgeen ik wil bereiken?

Kijk hier eens: https://www.qgistutorials.com/nl/

Even met mijn OSGeo-pet op: gezien bovenstaande use-case in een commerciële setting, is het toch niet zo gek om een donatie te doen? Open Source is een “commons” zaak, zoals vroeger ‘meenten’ en ‘marken’, gezamenlijke gronden om bijv vee te laten grazen en te onderhouden. Als alleen van de bron geput wordt, droogt deze uit, worden de gronden kaalgevreten…Ook vanuit Nederland en op dit forum, zijn er ontwikkelaars die QGIS onderhouden. Dan moet dit verzoek merkwaardig klinken. (Of is hele stuk met een LLM gegenereerd?). Het advies daarna voelt ook als: hoe beste om te lopen wanneer collectebus nadert…

1 like

Dank Just, het was mij ook opgevallen. Vooral dat het kennelijk zo moeilijk was om die knop te vinden om te downloaden zonder een donatie te doen. Want volgens mij staat het er heel duidelijk en ook nog vriendelijk:

Wat ik ook begrijp is dat je niet meteen een donatie wil doen wanneer je QGIS downloadt! Je werkt voor je baas en gaat natuurlijk niet uit eigen zak een tientje overmaken. Je wil eerst proberen of een oplossing met QGIS wel gaat werken voordat je besluit een donatie te doen. Of je hebt gewoon heel weinig geld of besteedt het liever aan wat anders (want dat mag ook!).

Als je nou toch blij wordt van QGIS (of andere open source software), en QGIS heeft meerwaarde voor je bedrijf, dan kun je dit overwegen:

Of kijk of je op een andere manier wat kan bijdragen aan de ontwikkeling van de software.

1 like