Beeldmateriaal 2022 geknipt

@geotiles Actuele luchtopname met bronvermelding ‘Beeldmateriaal’ lijken geknipt (handig!) maar zijn 96 dpi en lijken iets gedaan te hebben met de oorspronkelijk bron qua resolutie. Kun je daar iets over vertellen?

Beeldmateriaal:

De bestanden van Beeldmateriaal zijn uitsneden van 4×4 km (25 cm) en 1×1 km (8 cm). De uitsneden van de 25cm luchtfoto heb ik opnieuw gemaakt in bladen van 5×6.25 km volgens de nummering van AHN. Daarnaast laat ik elk blad één pixel overlappen aan de randen. Dat laatste voorkomt gekke artefacten in het kleuringsproces van de puntenwolk bij punten die op de rand van kaartbladen liggen.

De resolutie (in dpi) zouden van toepassing zijn op een print. Ik heb zo’n resolutie nooit bewust meegegeven omdat de GeoTIFFs niet bedoeld zijn om direct te printen. Cartografisch is de resolutie nog altijd 25 cm - als het goed is.

Belangrijk om te vermelden, en dat staat misschien niet duidelijk genoeg op GeoTiles.nl, is dat er een JPEG compressie is toegepast. Voor de kleuring van de puntenwolk is de invloed van het kwaliteitsverlies verwaarloosbaar, en maakt het de beelden veel hanteerbaarder. Ook voor een fraaie achtergrond(kaart) is het geen probleem. Voor kwantitatieve analyses kan een dergelijke (lossy) compressie van invloed zijn!

1 like

Bedankt voor de toelichting @geotiles ! Ik ga er in ieder geval een mee werken. Wel fijn dat de naamgeving overeeenkomt. Zouden meer mensen moeten doen :slight_smile:

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.