Beeldmateriaal als .ecw bestanden

Hoi, mij valt op dat Beeldmateriaal vanaf nu .ecw bestanden aanbiedt. Deze zijn blijkbaar wat beter gecomprimeerd dan geotif. In Qgis kan ik ze ook prima inladen en ik zie eigenlijk niet direct verschil. Is iemand op de hoogte waarom deze verandering is doorgevoerd? Achterliggende redenen om .ecw ook aan te bieden? Gaat .tif verdwijnen op de duur? BVD!


1 like

Het ECW bestandsformaat is niet beter gecomprimeerd dan de GeoTIFF, maar anders. De ECW is bijvoorbeeld lossy. Op het oog zijn deze verschillen vaak verwaarloosbaar, maar ook in jouw voorbeeld is het verschil te zien. Het struikenpatroon (?) boven de streep is meer gladgestreken dan onder de streep en heeft op een aantal plaatsen een blokkenpatroon als gevolg van de compressie. Met name beeldherkenningsalgoritmen kunnen zich nog wel eens verslikken in deze artefacten. De ‘originele’ GeoTIFF is dan de uitkomst.

Gegeven dat GeoTIFF een open formaat en de standaard ligt het niet voor de hand dat ECW GeoTIFF zal verdringen. De ECW moet dan vooral gezien worden als een service voor wie als mens naar het plaatje kijkt en niet het maximale uit het beeld probeert te persen.

2 likes

Hartstikke bedankt voor dit inzicht Adriaan!