Begrenzingen NOVEX-gebieden nu bij PDOK beschikbaar

Per 29 december 2022 stelt het Ministerie van BZK de begrenzingen van de NOVEX-gebieden op PDOK beschikbaar. De dataset is beschikbaar als WMS en als Atom downloadservice (downloadbaar bestand in GeoPackage formaat). In het geval dat de begrenzing van een NOVEX-gebied aangepast wordt, zal ook het bestand bijgewerkt worden. Deze dataset maakt deel uit van de basisset NOVEX, een set referentiedata waarover Rijk en provincies hebben afgesproken deze als basis voor de uitwerking van het NOVEX-programma te gebruiken.

Over het NOVEX-programma
In het programma NOVEX werken alle overheden samen aan een plan voor de inrichting van Nederland. Een plan dat er voor zorgt dat we voldoende duurzame, betaalbare en bereikbare woningen hebben, maar ook schone energie en een gezonde natuur. Dat vraagt keuzes, slimme combinaties en innovaties, want ons land wordt niet groter. Niet alles kan overal. Het Rijk heeft de nationale opgaven en doelen samengebracht in een startpakket.

De provincies werken het startpakket uit naar een ruimtelijk voorstel waarin zij nationale opgaven en doelen vertalen, combineren en inpassen in provinciale plannen. Er zijn zestien NOVEX-gebieden aangewezen waar grote ruimtelijke transities om een afzonderlijk ontwikkelperspectief vragen. Deze plannen zullen onderdeel zijn van de ruimtelijke voorstellen van de provincies. Zie de website https://denationaleomgevingsvisie.nl voor meer informatie over het NOVEX-programma.

Beste Yvette,
Dank! Ik zie een mooie collectie beleidsgebieden, waarvan sommige vrij hard begrensd zijn en anderen meer indicatief.Een mooie basis.
Tegelijk heb ik wel het idee dat het een wat haastig uitgevoerd klusje is. Ik kijk even naar het gebied van de North Sea Ports District, en dan zie vallen mij twee zaken op (zie afbeelding (met overigens als achtergrond de onvolprezen opentopo achtergrondkaart, waarvan het jammer is dat jullie die bij PDOK uit je vingers hebben laten glippen)):

  1. Er zitten nog wat einde van strekdammetjes in het gebied (ik heb de contouren dik rood gemaakt zodat ze goed te zien zijn). Ik vermoed dat dat komt omdat dat stukjes land zijn die nét in het waterdeel van de gemeente Vlissingen vallen. Althans, in de gemeentedataset. Kan je aangeven of dat indeerdaad de bedoeling is, of dat hier nog een correctie op de data nodig is?
  2. De Westerscheldetunnel maakt voor de helft deel uit van het gebied: de helft die in (onder!) de gemeente Terneuzen loopt. In Borsele valt deze er niet in. En dat is best apart, want Borsele zelf is wel onderdeel van dit gebied…

Als ik meer tegenkom dan meld ik het hier ook weer even. Ik ga even niks vragen over mijn verbazing dat de Markerwadden en de Houtribdijk onder de Regio Schiphol vallen… dat komt vast van de definitie “het landgebied van de gemeente Lelystad”…

@Geogoeroe bedankt voor je reactie. Wij hebben je vragen uitgezet bij de data-aanbieder. Zij zullen op jouw inhoudelijke vragen reageren.

1 like

@Geogoeroe wij hebben contact gehad met de dataaanbieder en zij hebben een nieuwe aanlevering gedaan. WIj hebben hiermee de service geupdate.

1 like

Super, dank je wel!

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.