Hallo allemaal,
Vanwege mijn gebrek aan kennis omtrent dit onderwerp, heb ik speciaal een account aangemaakt om hier hopelijk verder geholpen te kunnen worden. De situatie is als volgt:
De erfgrens van onze oprit ten opzichte van de openbare weg, is vorig jaar door het kadaster ingemeten. Dit heb ik laten doen, omdat de situatie niet helemaal duidelijk was. Onze oprit loopt verder door dan optisch het geval lijkt. De erfgrens loopt als het ware halverwege een strook met gebakken waaltjes, voordat de stoep met 30x30 grindtegels begint.
Na het uitmeten heb ik de oprit opnieuw aangelegd (na navraag gedaan te hebben bij de gemeente of dit vergunningsvrij mag) en nu is de erfgrens duidelijk zichtbaar. Echter, op het oog wijkt het dus af van de rest van het straatwerk. Waarom dit in het verleden zo is gedaan weet ik ook niet, wij wonen hier sinds begin vorig jaar.
Nadat ik dit verder had uitgezocht, kwam ik erachter dat de “beheergrens” van de provincie Utrecht voor een gedeelte over onze oprit heen loopt. Ik heb hiervoor deze kaart gebruikt: https://gis.provincie-utrecht.nl/Geocortex/WebViewer/?app=e691e7d6b6d348b1a331dd5d298ac85c&workflow=cea17dd7-c4c8-4359-b64d-7e063584495c&workflowParams={“ids”:[1212,1269,1270]}
Wat houdt dit nou precies in?
Ik las ergens iets over artikel 4 van de wegenverkeerswet dat een stuk perceel dat 30 jaar gebruikt is als openbaar terrein, of 10 jaar als openbaar terrein + onderhoud (beheer?), opgenomen kan worden in de openbare ruimte.
Betekent dit dan dat ik over dit gedeelte van de oprit niet meer vrij kan beschikken?
In ons geval is de oprit meerdere malen afgesloten geweest voor openbaar gebruik vertelden de vorige bewoners, dus dan lijkt het mij dat artikel 4 hier niet van toepassing is. Toch vroeg ik mij af of jullie hier meer over weten en mij kunnen voorzien van informatie.
Zouden jullie wat kennis kunnen delen hierover?
Alvast hartelijk dank!