Bekendmakingen (opvolger van geozet)

Tot een jaar geleden hadden we geozet (de “geografische zoek- en toondienst”) waarmee via WMS en WFS de openbare bekendmakingen (verleende vergunningen) werden ontsloten.
(terzijde: mooie tool, ooit baanbrekend op gebied van open source toepassing en van webrichtlijnen+geo, zie GIS Nederland: geozet)

Volgens dit bericht wordt geozet opgevolgd door “de kaartmodule” (mooie generieke naam :upside_down_face:)

Met wat gepuzzel en gegok geloof ik dat ik bij DROP.overheid.nl moet zijn (decentrale regelgeving) waar ik volgens de handleiding moet inloggen met mjn digid-OP (?)>
Als ik naar die site ga krijg ik de melding dat dat per 20 juli iet meer kan, maar dat ik hiervoor een KOOP-account moet hebben. (KOOP is de overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor verzamelen en publiceren van bekendmakingen)

Via een andere Google-speurtocht kwam ik bij de SRU (search-and-retrieval by URL) van overheid.nl. Dat was ook de plek waar Geozet de data ophaalde om vervolgens te geocoderen en te tonen. *)
Nu staat er in de uitvoer van die API zowaar iets geografisch, en dat kan ik vast wel weer parsen naar iets dat ik in QGis of OpenLayers kan gebruiken.

Maar toch heb ik het idee dat ik ergens een betere opvolger van good old Geozet over 't hoofd zie.
Heeft iemand een suggestie

*) Grappig: ik kan die SRU-API zelfs ook geografisch bevragen, bijv. met een bounding box (waarbij ik vreemd genoeg linksboven en rechtsonder moet opgeven).

Ik gebruik al een jaar of wat die SRU zoekdienst. Je kunt ook vrij eenvoudig zoeken via een punt en een straal om dat punt heen, dus ik gebruik de RD-coordinaten uit de locatieserver daarvoor. In het antwoord dat ik terug krijg, zitten weer coordinaten, dus ik heb met php een klein xml-parsertje geschreven die dat resultaat ophaalt, parsed, en retourneert als geojson. Die gooi ik vervolgens als layer met een stijl die de verschillende soorten meldingen een ander kleurtje geeft in Openlayers. Werkt als een tierelier… (maar je moet wel een webserver hebben met php-capabilities :wink: ).

Als ik me goed herinner kun je zelfs direct op postcode zoeken, weet zo gauw niet meer waar ik de documentatie van dat ding gevonden had, maar daar staat aardig beschreven wat je allemaal kunt doen.

Eigenlijk heb je Geozet nagebouwd :wink:

:smile: haha, da’s dan onbewust. Hoewel ik vaker dingen nabouw (google maps bijvoorbeeld), ken ik geozet niet, dus was me daar niet van bewust.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.