Beschermde gebieden provincies

Beste PDOK,
Ik maakte gebruik van de volgende WFS
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/provincies/ps/wfs/v1?version=2.0.0&typeName=pv-ps:PS_ProtectedSite_nlps-pm&o

Ik ben momenteel op zoek naar de ATOM download service voor deze datasets.

Ik kan deze niet meer op jullie website vinden. Ik kan alleen de inspire versie vinden onder:
https://www.pdok.nl/downloads/-/article/beschermde-gebieden-provincies

Hiervan is het CRS echter in 3035, en tevens is er geen WFS beschikbaar.

Is er ook nog steeds een niet-inspire versie beschikbaar van deze datasets? en zo ja kunt u mij hiervan de pagina op de PDOK site sturen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

m.v.g. Thijs de Vries

@Thijs_s, die versie is opgegaan in de varianten waar jij naar verwijst maar ik zal de wens neerleggen bij de BIJ12 van wie wij de data ontvangen.

@Jeroen_PDOK Bedankt voor je reactie. Dat zou heel fijn zijn.

Ik vraag me ook af of er niet iets mis is met de data. Ik heb een aantal observaties die ik graag wil delen:
1: Laag Provinciale Monumenten: De data is in epsg3035, maar in welke software je de GML ook rendert in epsg3035: een deel van de features staat op de verkeerde plek (Duitsland) voor 1 specifieke laag (provinciale monumenten). In de WMS ontbreekt deze data, maar uit de voormalige WFS kan ik zien dat deze data in noord Holland hoort te staan, niet in Duitsland.
2: Laag NNN: Het valt me op dat er grote inhoudelijke verschillen zijn met de voormalige WFS. Zo is de NNN laag behoorlijk anders. Heel Noord Holland bevat bijvoorbeeld geen NNN natuurgebieden meer in vergelijking met de voormalige WFS. Dat lijkt me niet kloppend. Ook in andere provincies zijn er grote verschillen ten opzichte van de voormalige WFS.
3: Laag stiltegebieden: data stiltegebieden in Noord Holland missen in de WMS en staan in Duitsland in de GML

De rest van de datasets laten hetzelfde patroon zien: Data uit Noord Holland lijkt verkeerd samengevoegd o.i.d. met de rest van de provincies.

Kunnen jullie deze observaties bevestigen?
Indien reproduceerbaar denk ik dat het goed is om deze services ‘in storing’ op de website te zetten en/of tijdelijk offline te halen. Gezien het belang van data zoals NNN, is het gevaarlijk als de data op dit moment gebruikt wordt door organisaties.

Alvast erg bedankt voor jullie reactie en acties.
m.v.g. Thijs de Vries

@Thijs_s ik heb contact gehad met BIJ12 (data-aanbieder) en ze nemen even direct contact met je op.

1 like

Goedendag,

Excuus voor de zeer late reactie.
Binnen Bij12 zijn we hard bezig geweest met het repareren van de fouten.
Helaas moet ik melden dat het nog niet gepubliceerd is maar dat we wel dit jaar een volledige levering willen volbrengen.

mochten er nog vragen of opmerkingen zijn horen wij deze natuurlijk graag.

Met Vriendelijke Groet

Landelijk Functioneel beheerders
Fabian Versteeg en Jemco Koenis

1 like

Goedendag,
Bedankt voor jullie update.
Kunnen jullie op deze pagina melden als de levering gepubliceerd is?

Alvast bedankt.

M.v.g.
Thijs de Vries

@Thijs_s Goedemorgen Thijs, De dataset is geupdate met een nieuwe aanlevering. De Noord nederland is hierdoor op de juiste plek aanwezig.

Beste Mart,
Ik heb het meteen getest maar helaas moet ik vaststellen dat het probleem niet is opgelost.
Bijvoorbeeld de ATOM van Provinciale monumenten (last update datum geeft ook 02-05-2022 aan):
https://service.pdok.nl/provincies/provinciale-monumenten/atom/index.xml

Kunt u hier naar kijken?

Alvast bedankt voor uw reactie.

M.v.g.
Thijs de Vries

Ik heb zojuist ook even naar de update datums van de ATOM feeds van de andere datasets van provinciale natuurbescherming gekeken, en die zijn ook allemaal van de zomer of eerder.

@Mart_PDOK
Ik heb het net even allemaal nagelopen. Bij sommige datasets is het probleem opgelost. Maar bij andere datasets bestaat het nog. Op precies te zijn:
https://service.pdok.nl/provincies/stiltegebieden/atom/ps-st.xml
https://service.pdok.nl/provincies/provinciale-monumenten/atom/index.xml

Het klopt dat het nog niet bij alle services is opgelost. Dat komt niet helder uit mijn reactie naar voren, excuses. De NNN waren meerdere meldingen over dus die is alvast geupdate. de overige datasets komen er binnenkort aan. De levering daarvan verwachten wij binnenkort en als deze goed zijn dan gaan wij ze updaten.

Bedankt voor de toelichting en heel begrijpelijk. Geen excuses nodig.

Hebben jullie duidelijk wanneer jullie dit binnenkort ongeveer ontvangen?

Vandaag is namelijk de oude service niet meer beschikbaar zie ik in een nieuwsbericht van PDOK.
Dit levert problemen voor ons problemen op gezien de nieuwe service nog fouten bevat in de genoemde kaartlagen.
Ik vind het daarom wel een beetje een ongelukkige situatie dat de oude service offline gaat en de nieuwe service nog fouten bevat. Ik hoop daarom dat de fouten in de genoemde kaartlagen snel verholpen worden.

De verwachting is dat dit komende week wordt aangeleverd. Indien de data voldoet aan de eisen dan zal het verwerken niet veel tijd gaan kosten. Hierbij zullen wij natuurlijk extra alert zijn op het probleem met de data van de provincie Noord-Holland.

Dag Mart,

Weten jullie inmiddels meer over wanneer dit geleverd wordt en verwerkt kan worden?
Alvast bedankt voor je reactie en de update.

1 like

Hoi @Thijs_s
De aangeleverde data was helaas niet goed, wij zijn nu hierover in contact met de data aanbieder om dit zo spoedig mogelijk op te lossen. Als er meer bekend is dan laat ik het weten

1 like

Hallo Thijs,

Fijn om te zien dat je zo oplettend bent.
Sorry dat het allemaal wat lang duurt.

Wij hebben een nieuwe data aanlevering gestuurd naar PDOK waarin al onze datasets een nieuwe versie hebben.

Met vriendelijke groet,

Landelijk functioneel beheerder CDS
Jemco Koenis

1 like

Hoi Jemco,
Top, wat fijn! Bedankt voor de update.

@Mart_PDOK Weten jullie al wanneer de data van Jemco bij jullie verwerkt gaat worden en voor gebruikers beschikbaar is?

@Mart_PDOK Weet je inmiddels al wanneer de data van BIJ12 bij jullie verwerkt zal zijn, en voor gebruikers beschikbaar is?

Hoi @Thijs_s Wij hebben de data ontvangen maar helaas zit daar nog een kleine fout in. Wij zijn daar nu over in contact met de data aanbieder. Zodra wij de correcte levering hebben ontvangen verwerken wij de update.

1 like