Ik heb een misschien wat ongewone vraag; voor een monitor ben ik op zoek naar historische versies van de databases van percelen, bag en ruimtelijke plannen. Liefst een aantal jaren terug, maar 1 a 2 jaar zou al fijn zijn
Via PDOK en het kadaster zelf zijn deze datasets helaas niet meer beschikbaar
Weet er iemand of er partijen zijn die deze datasets mogelijk bewaren, en beschikbaar willen stellen evt tegen betaling? Misschien zijn er hier ook wel mensen die backups hebben?
Beste Erik,
De Geodesk van Wageningen University & Research heeft een data archief dat tot 25 jaar terug gaat. We hebben heel wat versies van de Basisregistratie gewaspercelen (BRP) en van de BAG. Als je ons een mail stuurt (geodesk@wur.nl) met wat je precies zoekt, dan zoeken wij uit of we dat hebben en wat het zou moeten kosten om dat te leveren.
Groet, Maarten.
BAG (EPSG:28992) Zip archief
Het BAG 2.0 Extract is een volledige kopie van de gegevens uit de LV BAG van heel Nederland (inclusief historie). Deze gegevens worden als XML-bestanden aan u geleverd.
Deze heb ik gebruikt om de Bouwvergunning-verleend pandgeometrie terug te halen. Weet niet precies wat jij nodig hebt als historie en in hoeverre ik dan de scripts kan herbruiken of dat er beter een compleet nieuw Python-script gemaakt kan worden om de xml-bestanden uit te lezen.
Op Ruimtelijkeplannen.nl staan toch gewoon ook nog alle plannen die ooit gepubliceerd zijn? Ergens rond 2013 zijn de plannen āgedigitaliseerdā als GML-bestanden. Dus met interactieve, gekleurde, vlakjes voor de verschillende bestemmingen.
Iets waar je nu niets aan hebt, maar er lopen bij de drie data-aanbieders vraagstukken om ook historie uit te leveren via de OGC API Features. Ik denk dat het nog wel even wat tijd gaat kosten om die data samen te stellen en via PDOK uit te gaan leveren. Inderdaad kan je via de Atom services al eea vinden op het gebied van historie.