Best practice voor het delen van stijl bestanden?

Naar aanleiding van Stijlbestand PDOK Bodemkaart gezocht en mijn eigen zoektocht naar QGIS stijl bestanden voor BGT/OpenTopo. Had ik wat offline discussie met @Just_OSGeo over hoe en waar je het beste stijl bestanden voor vector lagen zou kunnen delen.

Een mooie centrale plek voor stijl bestanden lijkt me het nationaal georegister. Je upload je stijl bestand in verschillende formaten als bijlage bij het metadata record. Of maak er een apart record voor aan en link het aan het dataset record. Maar wat als je als derde partij een mooie QGIS styling ontwikkeld hebt voor een bestaande dataset waarvoor nog geen styling opties beschikbaar zijn. Het NGR lijkt dan niet de eerste gedachte (waarom eigenlijk niet). Just stelde voor om in de github van NLExtract of Osgeo.nl een extra sectie te maken voor het delen van stijlen.

Welke formaten gebruik je dan, en hoe genereer je alternatieven? OGC Styled Layer Descriptor is het best uitwisselbare formaat, maar schiet hier en daar te kort in de rand gevallen. OGC werkt aan een opvolger van SLD, hopelijk biedt deze standaard meer opties. Esri (.lyr) en QGIS (.qml) lijken daarnaast goede alternatieven om stijlen te delen. Ook MapBox style voor het stylen van vector tiles zie je tegenwoordig langs komen. Als GeoCat onderhouden we een style2style bibliotheek, waarmee stijlen op de command line (of als QGIS/ArcGIS plugin) om te zetten zijn in alternatieve formaten.

Zorg dat je duidelijk een licentie vermeldt waaronder de stijlen herbruikbaar zijn. Bij stijl bestanden zit ik zelf al snel aan software licenties te denken (MIT, GPL), maar ik kan me ook voorstellen dat je het als creatief werk zou willen licentiëren onder een CC-0/CC-by.

In stijlen wordt vaak gebruik gemaakt van symbolen uit speciale lettertypen. Voor optimale uitwisselbaarheid, zorg dat je lettertypen gebruikt met een open licentie (of zorg dat het lettertype een open licentie krijgt, als je het laat ontwikkelen). Het mooiste is om lettertype en eventuele imagery mee te uploaden in het te delen stijl bestand.

Ben benieuwd welke ideeën er op dit vlak leven.
Groet, Paul.

3 likes

Super initiatief! :+1:

Ik vraag me ook af of NGR of PDOK een geschikte plek is. Stijlen worden toch snel voor Ă©Ă©n applicatie gemaakt en niet voor alle varianten (ik heb alleen QGIS tot mijn beschikking en kan geen 6 varianten maken) en dat kan de discussie weer triggeren waarom PDOK dan ook geen DWG of Microstation bestanden kan leveren, of andere bestandsformaten voor hun data. Ook is het aan iedereen vrij om een licentievorm te kiezen en dat lijkt me bij NGR of PDOK niet heel wenselijk. Het kan gebeuren dat er een betaalde licentievorm wordt gekozen.

Een vaste plek is in ieder geval wel handig.

Stijlen zijn natuurlijk altijd sterk gekoppeld aan (de structuur van) een dataset. Bovendien zijn stijlen ook nooit “klaar”, en zijn er altijd meerdere varianten. Vandaar dat ik voor de NLExtract-gegenereerde datasets voor BAG, BGT, BRK en BRT (Top10NL bijv) voorstelde om een aparte GitHub repo onder NLExtract GitHub organisatie aan te maken. Aan een metadata record hechten in NGR kan ook maar die datasets zijn generiek (momenteel) niet gerelateerd aan NLExtract-gegenereerde datasets. Mogelijk kan wel een koppeling/verwijzing in de metadata gemaakt. Ik denk dat aanhechten problematisch is, ook gezien het versie beheer.

Maar om stijlen gestructureerd aan te pakken en verschillende formaten te bieden lijkt mij goed idee. OSGeoNL heeft ook mogelijkheid om GitHub repo’s te bieden.

Nog een tip: toevallig kwam ik vanochtend (via FOSSGIS-DE Programm) GeoStyler weer tegen: GeoStyler (nog niet geprobeerd, maar zitten goede ontwikkelaars achter).

De bovengenoemde style2style bibliotheek gebruikt geostyler-style als intermediate. Het betreft een python-implementatie van dezelfde functionaliteit.

1 like

Prima richting! Je mag in deze niet de context van de layer vergeten. Mijn richting zou dan ook zijn om de layers als deel van een informatieproduct bijvoorbeeld een thematische kaartlaag aan te bieden in een catalogus met dezelfde functionaliteit als die voor data maar dan voor producten waarin data van verschillende datasets (ISO19115) worden gecombineerd. Het zou mooi zijn als GeoCat als PoC en as a service zo’n catalogus beschikbaar stelt. In mijn beleving kunnen we de metadatastandaard ISO19115 v2.0 dan hergebruiken voor dat doel. (Dan worden de nu nog sporadisch gevulde tagblocks direct relevant!)

Voor de BGT heb ik mn eigen stijlbestanden aangemaakt en gekoppeld aan de bgt-plugin in QGIS. Dat werkt perfect. Zou mooi zijn stijlbestanden te kunnen delen. Het stijlbestand voor de bodemkaart heb ik nog altijd niet, om deze zelf te maken in de herkenbare kleuren is een gigantische klus…

Groet Wilfred

@wilfred1968 suggestie van Edward in dat issue werkte niet voor je?

  • wms bevragen met getstyle
  • resultaat via sld import toepassen op qgis laag

Voor dit specifieke geval zou delen op Githubhttps://github.com/MarcoDuiker/QGIS_BGT_Import een hele fijne zijn, zoals ook in de help stast uitgelegd.

Als je daar niet vertrouwd mee bent, dan stel ik het ook op prijs als je een mailtje stuurt.

Marco