Het CBS Bestand Bodemgebruik 2015 is sinds februari 2019 bij PDOK beschikbaar als WMS, WFS en Atomfeed. Naast deze versie zoals we die in Nederland gewend zijn, is er nu ook een INSPIRE geharmoniseerde versie (Land Use) als WMS en WFS beschikbaar voor 2015. Deze is vooral bedoeld voor grensoverschrijdende doeleinden en bevat daarom ook de Europese HILUCS codering voor Land Use.
Het Bestand Bodemgebruik bevat digitale geometrie van het bodemgebruik in Nederland. Voorbeelden van het bodemgebruik zijn verkeersterreinen, bebouwing, recreatieterreinen en binnen- en buitenwater. De begrenzingen zijn voor een groot deel gebaseerd op de Top10NL (BRT). Bij het interpreteren zijn luchtfoto’s opgenomen in de zomer van 2015 leidend. Op dit moment wordt gewerkt aan de volgende versie die gebaseerd zal zijn op de zomerfoto’s van 2017.
Is er iets niet goed ingesteld bij de WFS service? Ik kan de WMS inladen in QGIS en ArcGIS Pro, maar de WFS-en geven een foutmelding (ongeldige kaartlaag).
Leuk geval dit, want ik heb deze data niet eens echt nodig, meer om te kijken wat ik er mee kan. Maar nu wil ik natuurlijk dat het werkt, hebben we beiden wat aan. Het is erg leerzaam want ik ontdek weer allerlei nieuwe dingen. Zoals:
GMLAS plugin, dat is neem ik aan de ‘QGIS GML Application Schema Toolbox’? Kende ik nog niet.
Jammer wel dat de plugin ook in QGIS 3.4.4 instabiel is.
Atomfeed was een paar weken geleden onbruikbaar - dwz voorheen in firefox openen zag je de beschikbare lagen te downloaden maar dat was niet meer zo. In alle browsers was alleen een XML te downloaden. In NGR is nu een uitklaplijst beschikbaar waarin je een laag als Zip kunt downloaden. Hierin zitten shapefiles.
Conclusies:
Nationaal Georegister is bijgewerkt, super dat hier nu direct de gewenste items uit de atomfeed te downloaden zijn
BBG2015 kan als inspire of gewoon als WMS ingeladen worden.
WFS is nog niet werkend - ook niet via de GMLAS plugin. Maar de data zelf is nu via shapefile toch beschikbaar.