Bestand met WFS lagen opent en sluit zeer traag

Ik heb een Qgis projectbestand met een groot aantal layers met als bron een WFS/XYZ/WMS. Dat bestand wil ik delen met de OSM community maar is inmiddels zo groot qua aantal layers (dus niet MB) dat het wat issues heeft. Dat bestand opent en sluit nl. zeer langzaam. Als ik in het bestand werk en na een aanpassing alles opsla gaat het relatief snel. Sluit ik het daarna af dan duurt het heel lang. Openen van het bestand duurt ook heel lang. Wellicht is het het zelfde issue als wat hier gemeld is maar zeker weet ik dat niet. Weet iemand hier een oplossing voor? NB het bestand staat in deze map en heet : “WFS_for_OSM_NL_V15.qgz”

Als je in QGis naar View → Panels gaat, en Debugging/Development Tools aan zet, krijg je een nieuw paneel waarin QGis je exact kan vertellen wat er zo lang duurt (en soms ook een indicatie geeft van waarom).
Selecteer de Profiler (klokje links), en dan Project Load in de dropdown:

Eventueel kun je in de Category ook nog kiezen voor Startup en Map Render, vooral die laatste vertelt je misschien ook nog iets.

Wat bij mij erg vertragend werkt, is het ophalen van de WMS Capabilities (in dit voorbeeld althans):

Wel met de kanttekening dat dit voorbeeld (met zo’n 25, 30 WMS-lagen) grotendeels NIET bij van PDOK vandaan komt.

Hoe je dat zou kunnen versnellen: geen idee, eerlijk gezegd, persoonlijk zou ik van QGis verwachten dat ie de Capabilities cached, en dus alleen de 1e keer ophaalt - maar dat is blijkbaar niet zo. Wellicht een configuratie dingetje?

2 likes

Dank voor je reactie. Ik heb weer wat geleerd. Ik snap je reactie over het (niet) cachen bij het openen. Wat ik alleen nog niet snap waarom ook het sluiten zo lang duurt nadat ik net het bestand heb opgeslagen. Maar goed…heel erg is dat ook niet want je hoeft nergens op te wachten. Misschien moet ik over deze issues ook niet al te moeilijk doen want als je een kleine 200 lagen te zien krijgt moet je maar even geduld hebben. :wink: