'Bestemmingsvlakken' onder de omgevingsplannen

Beste lezer,

Ik probeer met de DSO presenteren API (Omgevingsdocument presenteren - Ontwikkelaarsportaal) op te vragen welke functie (bijv. wonen, kantoor, etc.) aanwezig is op een specifiek coordinaat. Is dit een mogelijkheid? Ik weet dat dit wel altijd mogelijk was met de ruimtelijkeplannen api, maar ik vraag mij af of dit een mogelijkheid blijft onder de nieuwe omgevingsplannen.

Alvast bedankt voor het antwoord!

Met vriendelijke groet,
Ruben

1 like

Dag @Ruben1
Uit de titel van de post maak ik op dat je met “functie” een “enkelbestemming” bedoeld. Een ‘enkelbestemming’ is een object in bestemmingsplannen die onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro) zijn opgesteld. Een bestemmingsplan is opgebouwd uit (tenminste) enkelbestemmingen die elkaar niet overlappen. Zodoende kan binnen een bestemmingsplan voor een specifieke coördinaat de enkelbestemming worden opgevraagd.
Omgevingsplannen die onder de Omgevingswet tot stand komen zijn heel anders opgebouwd. Daarin komen geen enkelbestemmingen voor. In een omgevingsplan kĂșnnen wel functies voorkomen, maar de regels hebben meestal betrekking op ‘activiteiten’. Een omgevingsplan is juridisch en informatiekundig dus heel anders opgebouwd dan een bestemmingsplan. De manier van ontsluiten van gegevens (met bijvoorbeeld de presenteren API) is daarom ook heel anders.
De TPOD Omgevingsplan en het Informatiemodel Omgevingswet geven inzicht in de manier waarop een Omgevingsplan is opgebouwd. Die kennis is nodig om de presenteren API goed te kunnen gebruiken.

als je wilt weten welke (gebruiks)functie er in de fysieke buitenwereld werkelijk (vergund) aanwezig is, zou ik de BAG raadplegen.

Als je wilt weten welke (gebruiks)functie juridisch (binnenplans) toelaatbaar is, is de DSO bruikbaar.

Ik denk niet dat de functiegroep groen is terug te vinden in de BAG


Dank jullie wel voor de antwoorden!

Mijn doel is om een splitsing tussen de openbare ruimte en niet-openbare (uitgeefbare) ruimte weer te geven. Als ik hiervoor de BGT of panden uit de BAG gebruik zou ik elementen zoals mandelige binnentuinen onder het kopje openbaar schalen (terwijl dit niet het geval is). Vandaar dat ik graag de ‘bestemmingsvlakken’ gebruik voor bijvoorbeeld wonen, maatschappelijk, verkeer, groen, etc. Dit zal uiteraard niet meer mogelijk zijn onder de Omgevingswet.

Ik zal mezelf daarom verdiepen in het informatiemodel van de Omgevingswet, bedankt!