Bestuurlijke Gebieden in XML/WGS84

Voor een eigen app wil ik gebruikmaken van de provinciale- en gemeentegrenzen zoals deze prachtig inzichtelijk zijn binnen de PDOK viewer met behulp van de dataset Bestuurlijke Gebieden. Probleem is dat deze set vanuit een XML is opgebouwd met RD-data. Ik zou graag ditzelfde XML willen gebruiken met de coördinaten in WGS84 formaat.
Wie kan mij aan een XML-bestand met WGS84 formaat danwel de weg die daarnaar kan leiden?

wellicht is het het handigst QGIS te gebruiken. Met behulp van dit onvolprezen open source gis programma kun je de genoemde data inlezen en in vrijwel elk formaat en elke projectie die je wenst weer opslaan.

Overigens ben ik verbaasd dat je dit in xml formaat wilt opslaan. ik zie een extra conversie aankomen …

1 like

@pepperop ik neem aan dat je een GML als bestandsformaat bedoeld? Er bestaan namelijk meerdere XML gebaseerde geo-bestandsformaten.

Je kan vanuit QGIS eenvoudige bestanden converteren naar een ander bestandsformaat met de GDAL Convert format processing tool:

image

  1. Download Bestuurlijk gebieden van de ATOM download service (bestandsformaat maakt niet uit, GDAL OGR kan zowel GPKG als GML lezen, in dit geval heb ik GPKG gepakt).
  2. Open de GDAL Convert format processing tool in QGIS (vanuit de Processing Toolbox.
  3. Vul de Convert format processing tool als volgt in,met dus -t_srs EPSG:4326 in de Additional creation options (bestandspaden zullen uiteraard anders zijn op een andere machine) :
  4. Klik op Run om de conversie te starten.

Of, makkelijker denk ik, de vectorlaag exporteren (rechtsklik op laagnaam > export > save features as…) en het dialoogje invullen. Bijvoorbeeld zo:

1 like

Hartelijk bedankt Raymond, Anton en Marco voor de zinvolle suggesties. Het is nu aan mij om jullie aanbeveling(en) ter harte te nemen en daarmee aan de slag te gaan. Om die reden kan ik op dit moment nog geen inhoudelijke reactie geven in hoeverre ik daarmee uit de voeten kan. Ik hou dit forum in ieder geval in de gaten. Nogmaals bedankt voor de suggesties.
Vr. groet,
Peter

Ik zou graag de bestuurlijke gebieden graag eenmaal willen ‘inlezen’ in mijn toepassing om visueel de begrenzing van deze overheidsorganen te kunnen hanteren in mijn app.
Deze app moet een digitale reisgids worden met zgn. waypoints. De app-gebruiker kan dan per gemeente of per provincie dan de in deze gebieden beschikbare waypoints raadplegen.
Het is dus voor mij niet noodzakelijk om structureel deze vertaalslag naar XML te maken maar slechts op ad-hoc basis. Met het XML-formaat heb ik tot op heden het meeste/beste resultaat weten te behalen, vandaar…

Klinkt of je een app gaat maken waarin geo-informatie en kaarten een belangrijke rol spelen.

Mijn tip: betrek er iemand bij die zoiets vaker heeft gedaan. In ons vakgebied is het best duur alle fouten zelf te maken.

Ben inmiddels begonnen met wat experimenten adh van het forumsupport.
Ben wel gevorderd met het converteren. Ik ben er nog niet in geslaagd om er WGS84 coordinaten uit te krijgen.
Waar dien ik nu aan te geven dat er in het output bestand deze WGS84 notatie moet worden gegenereerd?

Dat vul je in bij CRS (coordinate reference system). WGS84 heeft de EPSG-code 4326 gekregen, dus die moet je daar kiezen. Als deze niet in het dropdown-lijstje staat, kun je hem opzoeken via het knopje helemaal rechts. Dan ziet het er zo uit:

image

Dankzij de hulp van de forumleden is het mij gelukt om de RD-notatie om te zetten naar WGS84-coordinaten, met dien verstande dat het bestandsformaat in GML werd aangeboden QGIS. Ik was aanvankelijk hoopvol dat het een en ander direct kon worden geexporteerd naar het GPX-formaat maar dat is mij tot op heden niet gelukt zonder fouten te genereren in het dialoogvenster van QGIS. Mocht daar nog iemand zijn die mij hiervoor op weg kan helpen, dan hoor ik dat graag.

Aanvankelijk werd de ‘conversie’ uitgevoerd op de wijze zoals door antonbakker hier is aangegeven.
Met dit resultaat werd vervolgens de handeling aangevuld met de suggestie van raymondnijssen wat als fijn resultaat leverde dat in het het GML bestand de longitude gevolgd door de lattitude werd geprojecteerd.

Voorzover een ieder bedankt en mocht er nog een reactie komen op mijn GPX wens, dan hoor ik dat graag.

Als je vanuit QGIS exporteert nar kml, dan kun je die vervolgens hier omzetten nar gpx: GPS Visualizer: Convert GPS files to plain text or GPX

Daar heb ik best goede ervaringen mee. Let wel, gpx is bij mijn weten niet geschikt voor het opslaan van vlakken (maar daar kan ik me best in vergissen).

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.