Bewerkingen laag kwijt / niet goed opgeslagen

Ik heb gisteren heel veel extra punten en polygons aan verschillende lagen toegevoegd, maar toen ik vandaag QGIS opende waren die ineens verdwenen. Ik dacht dat ik het goed had opgeslagen, maar ben nu bang dat ik dat toch niet heb gedaan. Weet iemand of er een manier is om die bewerkingen terug te krijgen? Ik hoor het graag!!!

1 like

Als je tijdelijke lagen hebt gebruikt, dan zul je opnieuw moeten beginnen vrees ik. Heb je bij afsluiten van qgis geen melding gezien dat je die kwijtraakt als je ze niet opslaat? En kwam er daarna ook geen vraag om het project op te slaan?

Als je bestaande data uit een geometrisch bestand zoals geopackage of shape etc hebt gemuteerd, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk gewoon opgeslagen zijn in het oorspronkelijke bestand. Dan kun je ze opnieuw inlezen.

1 like

Dankjewel voor je reactie. Ik denk dat ik het programma inderdaad niet goed heb afgesloten en daardoor de melding om de lagen op te slaan heb gemist. Ik heb inmiddels geleerd dat ik de kaartlagen ook apart van het project op moet slaan. Ben maar begonnen om alles weer opnieuw in te voeren.

Tip: Als je nog onbekend bent met een programma als QGIS is het altijd een goed idee om de procedure die je hebt bedacht ff snel uit te voeren met een paar items (dus niet gelijk voor het echie).

Dan kom je dit soort problemen wel tegen voor er al teveel tijd in gaat zitten.

1 like

Niks gaat ff snel in Qgis als je beginneling bent :wink:
Ik heb in ieder geval al geleerd om ieder project in een aparte map te doen. In iedere map zitten binnen de kortste keren tientallen bestanden.