Here goes nothing.
Ik ben een ABSOLUTE beginner en worstel mijzelf door qgis heen in samenwerking met AI wat verassend leuk werkt.
Nou loop ik tegen het volgende aan:
Ik heb een soort opdracht gekregen om een pdf te georefereren. Dit lukt allemaal aardig maar ik kan mezelf niet losschudden van het idee dat dit gebeurt op basis van 3 of meer coordinaten die ik zelf moet zien te verzamelen. Via AI kreeg ik de opmerking om met een achtergrondkaart van PDOK te werken omdat dit schijnbaar de minste kans op onnauwkeurigheid zou geven.
Dus via de pdok plugin kom ik uit bij de BRT - Achtergrondkaart en deze krijg ik onmogelijk geprojecteerd in mijn project. binnen de ontwikkelaars informatie worden urls voor tiles gegeven voor verschillende crs projecties (ik kies de EPSG: 28992). Deze voeg ik dan toe als xyz laag, ogc Api Features laag of vector tegel laag maar wat ik ook doe, blijf ik time-out achtige meldingen krijgen en AI loopt zoals zo vaak in rondjes dus ik heb hulp nodig van de experts.
Wat is het produkt of uitkomst van een pdf die gegeorefereerd is. Leuke oefening maar wat heb je er aan? Ik zou er eerder geotiff van maken. Dat heeft denk ik meerwaarde ten aanzien van gebruik in diverae andere software oplossingen. Pdf geolocated is nogal een vreemde eend (denk ik)
Als ik op Play druk maakt hij standaard een geotiff die in dezelfde map als het plaatje - hier de pdf - komt.
Voor de lol heb ik hier een scriptie over fabrieksschoorstenen gegeorefereerd met twee GCPâen.
Ik kwam het toevallig vorige week âin het echtâ tegen. Er moest een evenement worden ingetekend ivm bereikbaarheid van het centrum van een dorp. De kaart met details werd door de organisatie aangeleverd als pdf en moest worden overgetekend in GIS. Daarna kon de pdf-laag weer worden verwijderd.
Het bespaart je de stap van pdf naar tiff als je de pdf ook direct kunt georefereren.
bedankt voor de terugkoppeling. Dit filmpje heb ik een tijd terug al eens gevonden en dat was voor mij de aanleiding om de pdok plugin te installeren.
Ik zal iets meer in detail treden:
Ik open de pdok plug in en zoek daarin op achtergrondkaart. De eerste optie is de BGT Topografie - Tiles. Deze open ik (in een nieuw project dus het is de eerste laag die ik toevoeg) en hij wordt weergegeven in de lagen-paneel. Rechts krijg ik een paneel waarin ik de laag kan opmaken met allerlei opties daarin, maar het werkveld zelf blijft leeg. De CRS is EPSG:3857, waar ik over het algemeen met 28992 werk maar deze laag wordt blijkbaar vanuit pdok niet aangeboden in die projectie. Ik heb geleerd dat door die 2 verschillende projecties de kaart soms op een andere plek wordt ingeladen dan waar de focus ligt dus ik zoom naar de laag maar vervolgens niks. Ik heb ook gespeeld met de zoom level maar ook dat zonder succes. Dus het âsimpelâ toevoegen van een kaart, dat moet wel lukken maar dat deze specifieke kaart bij mij niet wordt weergegeven ondanks allerlei aanwijzingen dat dit wel zou moeten, daar gaat het mis.
Ja, de .pdf heb ik met inkscape eerst naar een png met een dpi van 600 en anti aliassing op 0, omgezet. Deze vervolgens als een rasterlaag toegevoegd in qgis. Die laag georefereer ik dan op basis van coordinaten die ik via de viewer van pdok heb bepaald (maar dat is naar mijn mening niet echt nauwkeurig). Vervolgens heb ik de gerefereerde laag omgezet naar pct (de pdf heeft een aantal vlakken die door kleur goed te onderscheiden zijn). En daarna de pct-raster laag naar polygonen omgezet. Het resultaat is dan dat ik de polygonen wel goed kan isoleren maar de lijnen daarvan zijn vrij kartelig, dus via geometry-tools de boel vereenvoudigd wat voor zover ik kan bepalen het nauwkeurigst en het meest netjes is wat ik kan maken.
Ik geloof direct dat er wellicht makkelijkere manieren zijn en aangezien ik het graag wil leren om zo efficient mogelijk te werken hoor ik dat heel graag.
De .pdf die ik als âleer opdrachtâ heb gekregen is volgens mij getekend in CAD. het is wel een .pdf die vector informatie bevat als in, ik kan inzoomen op de tekening zonder dat deze vervaagt of zn scherpte verliest. ik kan echter niet de verschillende lagen isoleren dus als ik hem als een dxf omzet, dan worden alle lagen platgeslagen tot 1 laag en de vlakken/polygonen zijn dan onmogelijk te selecteren. Ik hoop dat het een beetje logisch klinkt allemaal.
In een nieuw project ga je naar Project \ Properties
Dan pak je CRS; daar kun je als het goed is EPSG:28992 selecteren en op Apply klikken. Het project is dan in EPSG:28992.
En dan in de Pdok-plugin de BRT Achtergrondkaart dubbelklikken.
Bij mij werkt dat.
Ik zou zelf die kaart niet gebruiken om iets te georefereren maar ik weet niet op welke schaal je werkt. Er staan bijvoorbeeld niet eens percelen op.
Als het een GeoPDF is, dan kun je hem via Kaartlagen â Laag toevoegen â Vector laag toevoegen aan je project toevoegen. En dan hoef je 'm niet meer te georefereren.
@R.A.Barber klopt. De reden dat ik tot die stappen ben gekomen is, als ik de pdf direct in de georeferencer open, hij zn scherpte verliest. Als ik dan bijvoorbeeld inzoom in de ingeladen pdf (via kaartlagen - georeferencer) dan zoom ik gewoon in op een plaatje. Het bepalen van 3 of meer punten wordt dan naar mijn smaak juist nog onnauwkeuriger.
@sbjager Dat had ik inderdaad ook al eens eerder gezien en gelezen. Helaas bevat de pdf waar ik mee werk geen geodata.