Here goes nothing.
Ik ben een ABSOLUTE beginner en worstel mijzelf door qgis heen in samenwerking met AI wat verassend leuk werkt.
Nou loop ik tegen het volgende aan:
Ik heb een soort opdracht gekregen om een pdf te georefereren. Dit lukt allemaal aardig maar ik kan mezelf niet losschudden van het idee dat dit gebeurt op basis van 3 of meer coordinaten die ik zelf moet zien te verzamelen. Via AI kreeg ik de opmerking om met een achtergrondkaart van PDOK te werken omdat dit schijnbaar de minste kans op onnauwkeurigheid zou geven.
Dus via de pdok plugin kom ik uit bij de BRT - Achtergrondkaart en deze krijg ik onmogelijk geprojecteerd in mijn project. binnen de ontwikkelaars informatie worden urls voor tiles gegeven voor verschillende crs projecties (ik kies de EPSG: 28992). Deze voeg ik dan toe als xyz laag, ogc Api Features laag of vector tegel laag maar wat ik ook doe, blijf ik time-out achtige meldingen krijgen en AI loopt zoals zo vaak in rondjes dus ik heb hulp nodig van de experts.
Wat is het produkt of uitkomst van een pdf die gegeorefereerd is. Leuke oefening maar wat heb je er aan? Ik zou er eerder geotiff van maken. Dat heeft denk ik meerwaarde ten aanzien van gebruik in diverae andere software oplossingen. Pdf geolocated is nogal een vreemde eend (denk ik)
Als ik op Play druk maakt hij standaard een geotiff die in dezelfde map als het plaatje - hier de pdf - komt.
Voor de lol heb ik hier een scriptie over fabrieksschoorstenen gegeorefereerd met twee GCPâen.
Ik kwam het toevallig vorige week âin het echtâ tegen. Er moest een evenement worden ingetekend ivm bereikbaarheid van het centrum van een dorp. De kaart met details werd door de organisatie aangeleverd als pdf en moest worden overgetekend in GIS. Daarna kon de pdf-laag weer worden verwijderd.
Het bespaart je de stap van pdf naar tiff als je de pdf ook direct kunt georefereren.