BGT API gebruiken voor xy-punten in R

Beste allen,

Ik heb een lijst met XY-punten waarvan ik wil checken of ze binnen een tuin of erf vallen. Ik geloof dat ik hiervoor de BGT dataset kan gebruiken (feature ‘fysiek voorkomen’). De punten kunnen door heel Nederland liggen, dus vandaar dat het me beter leek om niet de gehele data set in te laden in QGIS of R. Overigens gebruik ik R voor de gehele analyse, dus daar gaat sterk mijn voorkeur naar uit.

Ik ben op zoek naar manier of voorbeelden hoe ik per punt de kolom ‘fysiek voorkomen’ kan toevoegen. In principe dus een spatial join. Ik heb al wat bronnen gevonden, maar ondertussen is er al weer een hoop veranderd: een nieuw R-package (httr2) voor het data-request, de overgang naar de nieuwe API van de locatieserver…de bestaande tutorials en handleidingen hebben me nog niet veel wijzer gemaakt (zie bijv: GitHub - TWIAV/Spatial_Analysis_in_R_with_Open_Geodata: Spatial Analysis in R with Open Geodata (Tutorial)). Ik heb het stappenplan wel gezien (https://www.pdok.nl/documents/1901824/4016976/Stappenplan_PDOK_download_APIs.pdf), maar ik begrijp nog niet helemaal hoe ik hier mijn punten kan invoeren en hoe ik dit in R kan doen.

Hopelijk kan iemand me wat wegwijs maken! Alvast heel erg bedankt voor de tijd en moeite.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.