BGT bag_pnd=0000000000000000

Ik controleer de downloadviewer en wanneer ik de bag:panden layer gebruik, kan ik de panden met bag_pnd=000000000 niet vinden. Het lijkt erop dat het bij het downloaden de panden filtert zonder identificatie.
Als ik de bgt standaardvisualisatie (WMS) controleer, verschijnt het pand. Kunt u dit oplossen om alle panden te kunnen downloaden?

1 like

Ik zou wel enigszins verbaasd zijn als er een BAG Pand zou zijn met ID 00000000, eerlijk gezegd.

Ik vermoed dat er of een foutje is geslopen in de BGT, of dat het pand nog niet bestaat, maar (in ontwerp) al wel is opgevoerd in de BGT. Zeker gezien de begindatum van het BGT object.

Kun je aangeven om welk Pand in de gemeente Hoorn het precies gaat (adres)? In de BAG zijn een stuk of 10 huisnummers 132 te vinden in Hoorn, maar geen van die ik vind ziet er uit zoals jouw screenshot…

Het hoofdgebouw heeft een bag_pnd id 0405100000537458, het adres is Westerblokker 132
1695 AL Blokker.
Het probleem zit hem in het gebouw achter het hoofdgebouw dat verschijnt met bag_pnd id 0000000. Het komt in veel gevallen voor in de gemeente Hoorn. Ook behoort het pand niet tot de layer bgt_gebouwinstallatie, maar tot de layer bag_pand.
Ik stuur een screenshot bij met pand en gebouwinstallaties gecombineerd en de bgt. Je ziet in het rood de bag_panden met id 0000000

Ah, helder. Die bouwwerken worden door de gemeente Hoorn duidelijk niet gezien als BAG Pand, en als ik specifiek die achter nummer 132 bekijk, dan lijkt het ook iets van een kas of fietsenstalling of zoiets te zijn. Beetje lastig te zien op luchtfoto’s en google streetview, maar in ieder geval interpreteert de gemeente het niet als een BAG Pand, maar wel als BGT inhoud. En omdat er dus geen BAG Id bestaat, voeren ze die bouwwerken blijkbaar op met een BAG ID van 0000000000000000 in de BGT.

Ik weet zo uit m’n hoofd niet of het attribuut bag_pnd verplicht is en niet leeg mag blijven in de BGT, maar je zou via Verbeter de Kaart een melding kunnen maken op de BGT, dat een BAG ID van 0000000000000000 niet correct is of iets dergelijks.
Of andersom: Via de BAG Viewer een melding maken dat je een pand mist (bovenaan in de BAG Viewer zie je een knop Fout melden). In beide gevallen zal de gemeente hier naar moeten kijken, en er iets over zeggen.

Zelf zou ik zo gauw niet durven zeggen of dit correct is of niet, apart is het wel. Ik zou verwachten dat als er geen bag_pnd is, dat dat attribuut leeg zou blijven. Maar wellicht is het de software die de gemeente gebruikt, en kunnen zij er zelf niks aan doen. Ik denk dat het wel goed is om er even de aandacht op te vestigen dmv een foutmelding.

1 like

Er komen ruim 75 duizend panden in de BGT voor met een ongeldig BAG-id. Hier komen ook veel, wat wij noemen, dummy-id’s voor; bv de genoemde 000000000.
Dit is niet conform BGT-model en de daarin genoemde eisen. In het BGT kwaliteitsdashboard is daarom ook een indicator opgenomen die per bronhouder het aantal constateringen aangeeft. Bronhouders hebben dus inzicht in deze onjuiste gegevens en worden geacht deze op te lossen.
Vanuit kwaliteitsmanagement worden bronhouders hierop aangesproken.

2 likes

Overigens, wellicht ten overvloede: wees voorzichtig met het 1-op-1 vergelijken van bouwwerken uit de BGT en uit de BAG. De definities voor beide zijn niet gelijk, dus er kunnen behoorlijke verschillen zitten tussen die twee. Dat blijkt al enigszins uit deze casus, maar ook als een object in beide basisregistraties gevonden kan worden, betekent dat nog niet dat ze dan ook gelijk moeten zijn.

Het is dus maar net de vraag wat je precies wil controleren, en of dat wel een geldige controle is.

Ik wil gewoon alle gebouwen downloaden van bgt_pand, inclusief degenen met id = 000000
Weet jij waar ik de geometrie van die gebouwen met pand_id = 000000 kan downloaden

Wil je nu alle gebouwen downloaden van de layer bgt-pand of bag-pand?

Want als ik een download van de BGT opvraag, krijg ik ook alle panden met BAG-id 0000000.
Er bestaan echter geen BAG-panden met id=000000 dus die komen logischerwijs ook niet voor in de bag:panden layer.

Zoals sbjager schrijft is dit een discrepantie tussen BAG en BGT. En zoals ik eerder schreef moet de gemeente deze discrepantie oplossen.

1 like

Ik wil alle gebouwen van bgt-pand downloaden, inclusief de id = 0000000. Wanneer ik op PDOK download viewer de layer bgt_pand download verschijnen de panden met id=00000000 niet

1 like

Ik denk dat we hier een beetje last hebben van miscommunicatie.

Als je de PDOK BGT Downloadviewer gebruikt, dan krijg je in de feature Pand alle bouwwerken, inclusief diegene waar de pand identificatie 0000000000000000 is (en inclusief die schuur of kas achter nummer 132 - net zelf even getest in QGis).

Als dat NIET is wat je bedoelt, dan hebben we wat meer context nodig van wat je precies probeert te bereiken: wat is de vraag die je wilt beantwoorden hiermee? En wil je dat voor heel Nederland of voor een kleiner gebied doen? Want dat maakt ook nog wel een verschil…

Edit: Ik was nog aan het typen terwijl je antwoordde. Hoe download je de Pand feature precies? in welk formaat? Want ik krijg die objecten wel degelijk te zien in QGis, ik gebruikte CityGML. Het kan zijn dat je aanloopt tegen het feit dat 1 object meerdere geometrie-vormen kan hebben in GML, en dat QGis dat niet altijd even goed oppikt.

1 like

Ik heb gedownload van PDOK download viewer in citygml-formaat en als ik het in qgis open, krijg ik de gebouwen met bgt-pand id= 0000000 niet. Het citygml-bestand controleren als ze verschijnen. Het moet iets uit Qgis zijn bij het lezen van de geometrie. Hoe dan ook, deze gevallen met id=00000000 zijn verwarrend
bedankt voor je hulp

1 like