BGT-download als Geopackage?

Een eenvoudige vraag: waarom wordt de BGT niet als Geopackage-download aangeboden? Op dit moment kan de BGT alleen worden gedownload als CityGML, GML-light en Stuf-geo.
Ik zie een QGIS download plug-in en diensten die de BGT als Geopackage aanbieden. Maar de Geopackage staat al sinds 2019 op de ‘Pas toe of leg uit’-lijst. Waarom bieden we als overheden dan niet zelf een Geopackage aan? Volgens mij bevordert dit het gebruik van de BGT, omdat het direct in GIS-applicaties kan worden ingelezen, het werkt snel en er gelden geen beperkende voorwaarden die dienstverleners stellen.

Ik ben zeer benieuwd naar reacties!

3 likes

De BGT is enigszins omvangrijk en niet zonder meer als GPKG aan te bieden als download. Bij zowel PDOK als de BGT is deze wens bekend en staat op de lijst om te realiseren. Met de komst van de OGC API features https://api.pdok.nl/lv/bgt/ogc/v1/collections is de gewenste oplossing binnen handbereik.
Kortom het komt, maar niet op heel korte termijn.

Tip: via www.geodatashop.nl kun je op de kaart een gewenst gebied markeren (max grootte: ongeveer een paar gemiddelde gemeenten) en dat gebied dan downloaden als Geopackage, met alle tabellen en attributen. Voor een prijs die voor de meeste projectbudgetten peanuts is.

1 like

BGT downloaden en converteren vanuit het OGC API Features-endpoint werkt prima. Onlangs nog wat zitten spelen met OGR2OGR-tool uit de GDAL-toolset. Een simpel batchscript in elkaar geknutseld die voor een gebiedsuitsnede en een lijst met gewenste BGT-features een geopackage voor je bouwt. Dat gaat verbazend snel.

OGR2OGR-commando iets als:

ogr2ogr -overwrite -of GPKG -spat 171600 440500 177200 445300 -where “eind_registratie IS NULL” -s_srs EPSG:28992 -t_srs EPSG:28992 bgt.gpkg OAPIF:https://api.pdok.nl/lv/bgt/ogc/v1 begroeidterreindeel

Filtert meteen alle BGT-objecten eruit die zijn verlopen.

Je kunt de features via de OGC API Features ook als kaartlagen aan een QGIS-project toevoegen. Objecten selecteren en opslaan. Helaas laat de performance van QGIS te wensen over. Met deze OAF-service bevriest QGIS regelmatig. Geen idee waar dat aan ligt.

6 likes

Dat is fijn om te lezen. Het gaat mij vooral om zo makkelijk mogelijk gebruik. Veelal wordt nog steeds gebruik gemaakt van downloads.
Vergeten op te nemen in mijn vraag: het is afkomstig uit een interprovinciale Werkgroep Content.
Bedankt voor je reactie!

Wij gebruiken de OGC API features nog niet. Het heeft zeker onze aandacht. Vooralsnog zie ik dit als hindernis voor zo makkelijk mogelijk gebruik maken van de data.
Vergeten op te nemen in mijn vraag: het is afkomstig vanuit een interprovinciale Werkgroep Content, hangend onder het Provinciaal Platform Geo.

Voor wie met deze goede tip van @wvdbee aan de slag gaat:
Wel even de dubbele quotes vervangen in de where-clause vervangen door “gewone” exemplaren, om vreemde foutmeldingen te voorkomen, dus dan wordt het:

ogr2ogr -overwrite -of GPKG -spat 171600 440500 177200 445300 -where "eind_registratie IS NULL" -s_srs EPSG:28992 -t_srs EPSG:28992 bgt.gpkg OAPIF:https://api.pdok.nl/lv/bgt/ogc/v1 begroeidterreindeel

1 like

Eens, Henk. Deze wens leeft bij mij ook. Een simpele tool met GUI en opties (extent; wel/geen historie meenemen; te downloaden objecten; OAF-endpoint; geopackage) is ook veel makkelijker aan mijn studenten over te dragen dan gepruts met een command line.
Beste optie tot u toe is de BGT Import-plugin in QGIS. Alleen werkt die nog op de reguliere BGT-downloads in een extract.zip.

Wens van mij: generieke plugin voor QGIS waarin je OGC API Features van de PDOK kunt benaderen. Te gebruiken voor BGT, BRT (nu in demo) en opvolgende OAF-endpoints voor PDOK-datasets die er geheid aan gaan komen. Helaas ben ik maar een matige codeknutselaar…

Correct voor wat betreft de quotejes.
Probleem is echter dat de software van dit Geoforum reguliere dubbele quotejes bij de weergave van een bericht automatisch vertaalt naar begin- en eindquotejes. Ook in de bewerkte versie van GISNederland zijn ze weer vervangen door de verkeerde quotejes.

1 like