BGT import plugin voor QGIS beschikbaar

Het direct inlezen van de BGT gml bestanden zoald gedownload van de BGT download site in QGIS gaat meestal niet goed. Over het algemeen wordt een groot aantal objecten niet ingelezen.

In mijn blog op QGIS.nl http://www.qgis.nl/2017/07/16/de-qgis-bgt-plugin/ staat uitgelegd waarom dat zo is.

In diezelfde blog staat ook vermeld dat er nu een QGIS plugin beschikbaar is waarmee de BGT bestanden wel goed ingelezen kunnen worden.

De plugin staat gewoon tussen de andere QGIS plugins en kan dus direct vanuit QGIS geïnstalleerd worden.

1 like

Op veler verzoek is deze plugin nu ook beschikbaar voor QGIS 3.x.

Inmiddels is de QGIS BGT Import plugin sterk verbeterd zoals beschreven op QGIS.nl.

Je kunt direct vanuit QGIS downloaden en dan alle lagen in een keer aan QGIS toevoegen, inclusief styling. Deze nieuwe versie is alleen voor QGIS 3.x beschikbaar.

Marco, ik merk nogal een verschil of ik zip importeer vanaf C: of via het netwerk. De vele links hebben effect op de snelheid van de conversie procedure. Maar het werkt goed. Prima tool!

Nog een vraagje… Is het mogelijk om een BGT import te ‘clippen’ naar een gebied?
De clip tools die ik geprobeerd heb werken vooral voor rasterdata.
BVD Hans

Vector → Geoprocessing Tools → Clip…

Kun je daarmee in een keer meerdere clippen in batchmodes?