BGT in Qgis; Geen geldig bronbestand

Bij het inladen van sommige van de .gml bestanden die van PDOK zijn gedownload in QGIS krijg ik de melding dat het bestand ongeldige data bevat. Bijvoorbeeld: “Ongeldige Data C:/Users/v.honings/extract/bgt_spoor wordt niet als geldige bronbestand beschouwd”.
Ik kan hiervoor zelf geen oplossing vinden. Zijn er mensen die al eerder hier tegenaan gelopen zijn?

Beste V,
In het algemeen geldt dat GML een mooie internationale standaard is… maar het is wat minder geschikt om vlot in GIS tools mee te werken, zeker als het om heel grote datasets gaat zoals de BGT. Je zou kunnen overwegen om PostgreSQL en PostGIS te installeren, en vervolgens in QGIS de PostGIS versie van de BGT te gebruiken. Die PostGIS versie kun je elke twee weken vinden op Download BAG, BRT, BGT, BRK als Hapklare Geodata. Zelf laad ik zo de volledige landsdekkende BGT in QGIS, met prima performance.

J.W.

Beste Vincent,

De downloadfunctionaliteit van PDOK is momenteel zo ingericht dat voor elk BGT-type in ieder geval een GML-bestand wordt aangemaakt in de ZIP, ook als er van dat objecttype 0 voorkomens zijn in het geselecteerde gebied. Deze GML-bestanden zonder objecten leveren een foutmelding op in QGIS. Als je in de Verkenner naar de Details-weergave wisselt, zie je aan de bestandsgrootte welke GML-bestanden leeg zijn en kun je alleen de resterende bestanden openen in QGIS. Dit zou vervolgens wel zonder foutmeldingen moeten lukken. Zo niet, dan hoor ik het graag en kunnen we verder zoeken naar een oplossing!

Met vriendelijke groet,
Bas Duineveld
Softwareontwikkelaar PDOK

@basduineveld

Bedankt! Ik heb het even bekeken met een een aantal gml’s die ik recentelijk nog gebruikt heb. En dit lijkt in ieder geval het probleem te zijn. De bestanden die bij het inladen een foutmelding geven zijn inderdaad leeg.