BGT Linked Data

Succesvolle lancering BGT Linked Data

Dinsdag 10 november vond de lancering plaats van de BGT als Linked Data tijdens de DIS Online sessie.
Tijdens deze lancering waren meer dan 100 personen van diverse organisaties aanwezig, dit was voor DIS online een record.
Richard Witmer startte de sessie met een presentatie over de BGT, waarna Erwin Folmer het stokje overnam om wat over Linked Data te vertellen.
Daarna liet Wouter Beek zien wat er allemaal mogelijk is met de Linked Data versie van de BGT, door in te zoomen op het datamodel, de data en een aantal Data Stories.

Meteen geĂŻnteresseerd? Of gewoon simpelweg benieuwd naar de mogelijkheden met deze dataset? Ga dan naar: Kadaster Labs
allereerst vind je daar BGT als linked data (dataset met SPARQL endpoint), en een viewer (browser) op het BGT datamodel voor het verkennen van de mogelijkheden van de BGT. Die twee samen zijn de publicatie van de BGT.

Echter, om meer inzicht te bieden in de mogelijkheden hebben we voorbeelden gemaakt van hoe de BGT linked data gebruikt kan worden in interactieve Data Stories, met voorbeeld SPARQL queries. De demonstrator tegels zijn voorbeelden van applicaties, gemaakt door studenten, en evenals de Data Stories geen onderdeel van de BGT publicatie.

Wij zijn erg benieuwd naar jullie vragen en opmerkingen! Zijn jullie al er mee aan de slag gegaan?

3 likes

Ja, ik heb er naar gekeken…
En ik had nog wel even moeite om te doorgronden hoe de structuur in elkaar zat. Dat heeft vooral te maken met het feit dat er in de bgt-ld vanuit de registratie geredeneerd wordt, terwijl ik vanuit een objecten perspectief kijk.
De conclusies die ik heb getrokken om voor mezelf duidelijk te krijgen hoe de bgt-ld in elkaar zit heb ik hier vastgelegd: https://provincienh.github.io/OTL/bgt-ld/

Toen ik dat eenmaal door had heb ik de Ontodia demo die we voor de disgeo demo2 high5 hebben gemaakt ook aangepast naar het nieuwe endpoint. De link daarnaartoe staat onderaan de boven genoemde pagina.

3 likes

Bedankt voor je feedback. We werken binnen de Weaver-omgeving om een ​​betere verkenning van het datamodel mogelijk te maken. Op basis van je feedback hebben we de bijgevoegde weergave in de omgeving geïmplementeerd om het model vanuit een objectperspectief te laten zien.

Het is nog niet live, maar staat voor de deur.

In verwijzing naar mijn vorige reactie, de BGT is nu live in de Weaver-omgeving. Bezoek de volgende link om het model te zien en ermee te werken:

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.