BGT naar DXF/DWG

Beste forum gebruikers,

Ik ben een totale leek als het gaat om geodata. Ik ontwerp producten voor de openbare ruimte en gebruik hier vaak DWG’s van de BGT voor die door de opdrachtgever aangeleverd worden. Deze kan ik daarna in sketchup inladen om op een redelijke snelle manier de omgeving waar het product komt te staan in kan tekenen met de juiste afmetingen. Ik ben niet alleen geinteresseerd in gebouwen, paden en wegen maar ook objecten zoals bomen, banken, prullenbakken en kolken. Het lijkt me dat ik dit toch ook zelf op een of andere manier kan doen, aangezien de BGT openbaar is.

Het is me al gelukt om de BGT in QGIS te krijgen. Een gebied naar DXF exporteren alleen nog niet. Iemand die mij kan helpen of in de juiste richting kan sturen zou enorm gewaardeerd worden.

• Rechts-klikken op je kaartlaag en dan
  • Export > Save features as…
  • AutoCAD DXF als formaat kiezen

DXF is geen GIS-formaat, dus het is altijd afwachten wat het resultaat precies bevat en wat je er mee kunt.

Bedankt voor je reactie. Het is me gelukt om als een DXF te exporteren alleen is de DXF nu gedraaid. Alsof het een isometrisch aanzicht is ipv loodrecht van boven. Ook exporteert hij de hele dataset waardoor waarschijnlijk sketchup zal crashen als ik hem importeer.

Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld alleen wat je op het scherm ziet te exporteren?

Edit: perspectief en schaal heb ik gefixt. Was een kwestie van de juiste instelling selecteren tijdens het exporteren. Vraag me nog wel af of het mogelijk is om alleen een geselecteerd gebied te exporteren.

image

1 like

Ik hoop wel dat je hierbij de BGT import plugin hebt gebruikt, anders loop je gevaar van dataverlies zoals hier uitgelegd: De QGIS BGT plugin – Blog Nederlandse QGIS gebruikerscommunity