BGT plugin uitgeprobeerd

Al en tijdje aan het proberen om bestanden uit PDOK te krijgen.

Vorige week Autodesk Map 3d laten installeren.

Van de week had ik een paar kaartdelen gedownload van PDOK. 2 stukken Twello. Een stuk Hengelo en nog wat in Ermelo. Maar iedere keer was de kaart niet wat ik verwachte.

Gisteren QGIS geinstalleerd. Het werd wel beter maar niet perfect.

Vanmorgen de BGT-plugin er bij gedaan en mijn kaart van Hengelo was “ineens” goed. Niet dus. Dat ineens was pas na een hele tijd. 1 a 2 uur wachten of zo denk ik. Mooie kaart overigens. DXF van 250 mb ongeveer en daarna een tekening van 50 MB. Netjes.

Maar daarna werd het pas vreemd. ALs ik nu de Kaart van Twello wil laden laad hij keer op keer de kaart van Hengelo?

En hoe werkt het deel van Download BGT data binnen uitsnede? Die had ik aangevinkt op een heel andere locatie dan Hengelo binnen PDOK.

Beste Ron,

Als je preciezer beschrijft wat je doet, wat je verwacht, en wat je denkt dat er misgaat, dan kunnen we je helpen.

Op basis van een zin als “En hoe werkt het deel van Download BGT data binnen uitsnede? Die had ik aangevinkt op een heel andere locatie dan Hengelo binnen PDOK.” kan ik alleen iets mbv een kristallen bol. Die is helaas al weken in reparatie.

Vriendelijke groet, MArco

1 like

… Ik begon wat gefrustreerd te worden :smiley:

Mijn manier nu die voor mij werkt.

Download de data van PDOK

Importeer BGT data uit zip en dit werkt prima (ik zag zip en dus moet ik hem uitpakken…)

Uit losse bestanden kreeg ik het niet voor elkaar en de 2 opties Downlaos BGT data binnen kaartuitsnede en Download data rakend aan laag begrijp ik ook niet.

Ron,

Mbt Download BGT data binnen kaart uitsnede:
Stap 1: zoom in op het gebied waarvan je de BGT wilt gebruiken (begin met een heel klein gebied).
Stap 2: vul de naam in waaronder je de boel wilt opslaan (zie screenshot).
Stap 3: druk op OK
Stap 4: Ga iets leuks doen en sluit QGIS niet af. De BGT download service is heeeeeeeeeeeeeeeeel traag. Het kan zomaar een uurtje duren …
Stap 5: geniet van het resultaat.

In dit screenshot zie je Stap 1 tot stap 3:

2 likes

WooW - Dit is wel heeeeeel traag. Alleen ons eigen kantoor aangeklikt en de rest tijd is nu nog 350 minuten.

Dan is die testsite toch vele malen sneller voor een deel selectie… https://download.pdok.io/lv/bgt/viewer/

Tja, daar kan ik ook niks aan doen.

Ik meen me te herinneren dat die test site een verouderde bevroren versie van de bgt bevat.

De BGT data op de test site wordt op dit moment wel dagelijks bijgewerkt. Wanneer je naar de test site gaat zie je op het info scherm onder het kopje “actualiteit” wanneer de data voor het laatst is bijgewerkt.

1 like

Deze testsite werkt prima en lekker snel.

Bij de te kiezen lagen ook graag de perceel lijnen van kadaster geven. En als het kan graag de bomen en lantarenpalen.

Dat is wel een feature die we op de lijst met wensen hebben staan die wie op termijn gaan realiseren (downloaden van objecttypes).

@wouter.visscher Is er eigenlijk een reden om deze beta omgeving NIET te gebruiken?

Data lijkt op orde en de performance is veeeeel beter dan de huidige omgeving.

Hij is niet ‘officieel’ …

Maar hij werkt heerlijk :smiley:

Tevens bedenk ik me net, dat de URL mogelijk nog een keer zal moeten veranderen.

Een paar weken geleden geprobeerd om via de beta omgeving nulstanden voor een waterschap te downloaden, maar daarin trof ik een paar keer dubbele objecten. Daarom was ik toch op de officiele site aangewezen.

toevallig, toeval bestaand niet.

Waar vind ik de waterstanden en wat is de officiële site?

@PieterGeert kun je enkele ID’s sturen van de dubbele objecten? Dan kunnen we dit verhelpen!

cc @John_Schaap

1 like

Sorry, bestanden heb ik al weer verwijderd.
Bij het inlezen kreeg ik een generieke foutmelding die ik kon herleiden tot dubbele identifcaties, maar de bewuste waarde kreeg ik niet in beeld.
Ik zal kijken of ik dit nog kan reproduceren.

2 likes

Hadden de dubbele identificaties te maken met de historie die wordt meegeleverd in de downloads? Er worden van één object meerdere versies in de downloads uitgeleverd (dus zelfde lokaalid, maar andere tijdregistratie). De actuele objecten hebben geen eindregistratie ingevuld.

Van mijn kant uit: complimenten voor deze plugin!

Vorige week aan een cursist laten zien, dit was voor mij de eerste keer dat ik hem gebruikte. Ik heb half Wageningen binnengehaald in nog geen kwartier. QGIS 3.4.

Het was precies wat de cursist nodig had, daarna aan de groep laten zien en die waren ook helemaal blij. Dus @marco_duiker we hebben weer 8 mensen (9 inclu mijzelf) gelukkig gemaakt!


overigens bij mij geen lange tijden en geen dubbelingen. QGIS heeft trouwens een prachttool om dubbelingen te verwijderen in de Processing Toolbox: Onder Vector Algemeen en dan de tool Duplicaten van geometrieën verwijderen.

3 likes