Wat precies gebruikt is weet ik niet. Via NL extract. Data komt bij derden vandaan. En is door een ander omgezet naar WGS84 EPSG:4326.
Ondertussen wel een stapje verder.
Het probleem als hierboven beschreven.
Welke ik kon reproduceren in Qgis, omdat in een ander programma de basis instelling projectie EPSG:3857 heb, had ik deze ook gebruikt in Qgis. En kreeg het verschil in ligging.
Nadat ik een opmerking kreeg, zet die QGIS basisinstelling projectie op Rijksdriehoek EPSG:28992. En in Qgis de laag BGT omtrekgericht EPSG:28992 had gekozen. Kreeg ik wel, dat BGT omtrekgericht en de file met data wgs84 gelijk lagen.
Daarna heb ik in dat andere programma naar die mogelijkheid gekeken en kon daar ook RD 28992 kiezen en als default ingesteld en omdat dat programma naar de basis projectie kijkt en dan uit de WMTS capabilities, de passende tilematrix projectie er bij zoekt, krijg ik ook de Rijksdriehoek tiles uitgeleverd met tilematrix 28992 en dan ligt de data wel gelijk met de lijn. Of moet ik zeggen dan ligt BGT omtrekgericht wel gelijk met de data. Het is maar net vanaf welk kant je het bekijkt, en tot de conclusie komt daar ligt het probleem.

Omdat het programma, dat wereldwijd wordt gebruikt vaak door mensen zonder projectie kennis, die het ook wereldwijd gebruiken, stelt men het in als EPSG:3857, veelal bij installatie zo ingesteld, de default. Gebruikt men dan een Nederlandse laag, als beste ondergrond, dan heeft men die kleine verligging over de horizontale as. Voegt men dan BGT data toe (EPSG:4326), ligt het altijd net even verkeerd. Ik vindt het irritant, andere zullen dat ook denken, of denken het is niet correct.
Iedereen bereiken om te zeggen je moet dan RD 28992 gebruilken is niet te doen, men gebruikt ook nog andere programma’s.
In QGIS is het zo je kan de basisprojectie instellen en zelf de layermatrix projectie kiezen
Nu heb ik de basislaag ingesteld op. 28992 en niet gezoomd

En de twee lagen geactiveerd.
Dan lijkt de BGT omtrekgerichtlaag 3857 niet goed te liggen.
Stel ik de projectie in als 3857 ik heb niet gezoomd.

Ook hier de BGT omtrekgerichtlaag 3857 wijkt af.
Trek ik de goede conclusie?
Is hier wat aan te doen, wat de bruikbaarheid ten goede komt.