BGT WMTS toevoegen in QGIS

Beste,

Voor een opleiding moet ik de BGT laag toevoegen in WMTS in Qgis. Spijtig genoeg krijg ik via deze link enkel een soort van legende te zien onder mijn laagnaam en geen kaart op mijn scherm. Ik probeerde verschillende URL’s maar steeds zonder succes.

Is er iemand die mij kan/wil helpen?

Bij voorbaat bedankt.

zo te zien ben je veel te ver uitgezoomd
probeer 1 op 1000 en dan op een coördinaat in NL!

Als je eerst de BRT of een luchtfoto toevoegt dan kun je zien waar je moet zijn en naar een BGT niveau zoomen zoals FKrijgsman aangeeft.

Beste,

Ik heb een BRT toegevoegd wat zichtbaar is en erna de BGT toegevoegd die nog steeds niet zichtbaar is. Als ik BRT laag uitschakel krijg ik terug een wit scherm met enkel de locatie van de vuurtorens.

Je bent nog steeds veel te ver uitgezoomd voor de BGT. de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is niet zichtvaar op dat niveau. Ik kopieer even een stukje van jouw screenshot:
image
Hier zie je Schaal 1:1.156.684 staan. De BGT is alleen zichtbaar vanaf schaal 1:4750 (in QGis). Dus het klopt wel dat je alleen een witte achtergrond ziet. Je moet inzoomen tot straat-niveau, op het niveau van heel Nederland krijg je de BGT niet te zien via de WMTS (zelfs niet op gemeente-niveau).
Inzoomen is het makkelijkst met het draaiwieltje van je muis (vind ik tenminste), maar je kunt ook direct in het schaal-venstertje van QGis een waarde intype (4000 bijvoorbeeld).

De BGT bevat namelijk zoveel detail, dat het geen zin heeft om dat op landelijk niveau weer tegeven - dat zou alleen maar 1 dikke brij worden (net zoals je op een kaart van de hele gemeente Amsterdam ook geen huisnummers wil zien - die zouden onleesbaar over elkaar heen vallen, en alle andere gegevens verbergen).
En als tip: Misschien is deze handig voor je: https://www.qgistutorials.com/nl/

Een van de eerste dingen die ik vaak doe wanneer ik een nieuw project open in QGIS is het toevoegen van de OpenStreetMap basislaag. Dan kun je iets beter zien wat je doet. Je kunt deze snel genoeg weer verwijderen.

Als je toevallig de handelingen volgt uit mijn boek “QGIS voor landmeters en wegontwerpers” dan kan het inderdaad zijn dat je door een typefout op het verkeerde spoor bent gezet. Net even gecheckt en er wordt gesproken over de BGT, maar als databron wordt de BRT gebruikt. De BRT kun je namelijk wel gebruiken als je uitzoomt, de BGT niet (Grootschalig betekent wat anders dan een groot gebied).

Ik zal er nog eens beter naar kijken zodra ik weer een herziening van het boek doe.

1 like