Bijpijling in BRK-DKK v4 levering

Ja, ‘bijpijling’, niet ‘bijpeiling’ is een laag in de BRK Kadastralekaart WMS die m.i. ervoor zorgt dat in sommige gevallen, bijv kleine percelen, de plaatsing van het perceelnummerlabel a.h.w. een prikkker/pijl van label naar target perceel.
@Ynte verwees er ooit naar, zijn afbeelding (1371):

afbeelding

Zie Kadastrale Kaart (WMS) WMS Caps.

Alleen: ik kan nergens in de BRK-DKK Levering of de XSDs voor BRK-DKK v4 iets over ‘bijpijling’ vinden. Of ik kijk niet goed? Wordt de bijpijling laag (geometrisch) gegenereerd? Of misschien in ‘grens’ laag?

Is dat niet dit?

 <oz:perceelnummerVerschuiving>
        <oz:TypePerceelnummerVerschuiving>
            <oz:deltaX>0.0</oz:deltaX>
            <oz:deltaY>0.0</oz:deltaY>
        </oz:TypePerceelnummerVerschuiving>
    </oz:perceelnummerVerschuiving>
2 likes

Dat klopt idd, op basis van de ‘plaatscoordinaten’ en de ‘deltaX’ en ‘deltaY’ berekenen we de lijn geometrie.

MakeLine(
  MakePoint(
    ST_MaxX(geom),
    ST_MaxY(geom),
    28992
  ),
  MakePoint(
    ST_MaxX(geom) + verschuivingDeltaX,
    ST_MaxY(geom) + verschuivingDeltaY,
    28992
  )
)
3 likes

Aha! Natuurlijk. Dank @Anton en @hulstg voor snelle reactie en uitleg!

1 like

Aanvullend, mocht iemand in dit Topic terechtkomen na zoeken: ben nog ingedoken, omdat het toch wat vreemd is dat dit en styling i.h.a. in de data zit…Maar goed dat is historisch en vooral percelen worden vaak in een juridische context gebruikt, en in basisregistraties vastgelegd, moet er eenduidig uitzien, dus weer voor te stellen.

Mijn bevindingen: een ‘bijpijling’ heet in het Engels een ‘Leader Line’ of soms '‘Leader’. OGC SLD lijkt deze faciliteit niet te hebben. GeoServer ook niet. In QGIS lijkt iets mogelijk via de Easy Custom Labelling Plugin. Ian Turton schreef er een blog over, maar uiteindelijk wordt daar in GeoServer SLD een Label-laag als Shapefile uit QGIS geladen. Grappig genoeg ondersteunt MapServer wel LEADER Styling. Maar goed, voor wie een authentieke Kadastrale Kaart wil ontwikkelen zal denk ik toch beste de regels voor ‘bijpijling’ zoals in de antwoorden hierboven, moeten gaan volgen…

1 like

QGis kan het ook direct, zonder die pluging. En Openlayers kan het ook. Voorwaarde voor beide is wel dat de attributen aanwezig zijn, maar die zitten voor zover ik kan zien standaard in de DKK.