Blender Hoogtedata Addon

Ik heb een add-on voor Blender gemaakt die het makkelijk maakt om automatisch AHN en 3DBAG data op te vragen.

De add-on berust op BlenderGIS. Het is ontworpen voor artistieke doeleinden, maar zou in principe ook gebruikt kunnen worden voor visualisaties.

image

DOWNLOAD VAN GITLAB

Ik heb een korte handleiding geschreven waarin staat hoe je de plugin het beste kunt gebruiken.
https://gitlab.com/thomaskole/blender-hoogtedata-addon/-/wikis/home

Maar in het kort:

Stap 1: Gebruik BlenderGIS om een basiskaart op te halen, van bronnen zoals Google Maps en OSM:
image

Gebruik deze add-on om hoogtedata op te halen, zoals AHN3 DTM en DSM. Nodata word zo goed mogelijk opgevuld.

Haal ook automatisch 3DBAG data op.

image

Je kunt ook je basiskaart weer op het model projecteren, en zo kun je scene opbouwen zoals je wilt!

image

Download: Thomas Kole / Blender Hoogtedata Addon · GitLab
Handleiding: Home · Wiki · Thomas Kole / Blender Hoogtedata Addon · GitLab
Blender Artists thread: Blender Hoogtedata Addon (Dutch Height Data in Blender) - Released Scripts and Themes - Blender Artists Community

7 likes

Way Cool! Gaan we proberen!
(eerder zelf geprobeerd BlenderGIS te configureren voor pdok services, kwam er niet uit)

Werkt heel goed. Killer app.!
Hoe kun je (in Blender) de BlenderGIS basemap over het AHN mesh laten vallen?
(edit: laat maar. staat er :P)

XY origin
bepalen via => custom properties => …

laatste gedeelte hiervan

Het nulpunt voor de coördinaten gaat nog niet helemaal goed. Hoe je RD in Blender moet ingeven is lastig.
Handmatig lat lon invullen, ook in de FBX als export

EPSG:3857 is ‘Web Mercator’, geen RD (EPSG:28992/EPSG:7415), zou daar het probleem kunnen liggen?

Ja zeker, dus de vraag is dan : hoe krijgen RD/new er tussen? Deze post dient enkels als heads ups voor mensen die met Blender aan de gang willen. Nog maar een handje vol gebruikers die er mee werken denk ik

Ik moet zeggen dat ik nog niet met andere coordinaatsystem heb gewerkt in BlenderGIS. Daarnaast zijn de basemaps die je opvraagt sowieso in Web Mercator, dus ik zou niet weten wat er dan gebeurt.

1 like

Dit zit hem met name in hoe Blender werkt. Met lat lon gaat het wel enigzins maar met precisie van +/- 5 m. Met gdal zou je iets kunnen doen. Volg.

AHN4 Pointclount data of sets vanuit Cyclomdia.

3 likes

Ik heb een check gedaan voor de opgegeven waarde lat / lon. Hoe dicht deze in de buurt komt van RD via GIS/CAD systemen. Met behulp van de 3D BAG contour DXF vanuit Blender. Nulpunt verleggen naar opgegeven lat/lonj positie

Dan kom op een afwijking van ongeveer 30 m. Oppassen dus!



Mijn vermoeden is dat addon BlenderBIM niet ‘samenwerkt’ met BlenderGIS.
In de LOG zie je andere EPSG codes voorbij komen.
Het zou wenselijk zijn deze uit te kunnen lezen onder UTILS.


Ik denk eerlijk gezegd dat die afwijking komt omdat Blender niet de hele precisie laat zien in de Lon/Lat fields.

Kun je aangeven waar / hoe je dit wil gebruiken?
De functie die je beschrijft in je laatste screenshot is te doen, maar hoe zie jij de workflow in?

Hi Thomas, precies het probleem. Zou heel goed kunnen. Blender lijkt dit wel te lukken achter de schermen. De juiste epsg code voor rd ontbreekt ook dus doe xy waarde is totaal way off verkeerd.

Als het nulpunt niet goed wordt beschreven is het letterlijk gissen. 3d model in fbx ifc of dae vorm kan is bruikbaar zijn als ‘geobim’ onderlegger in bim software. Bim, je weet wel… 3d … cad…

Nu moet er een aanvullende calibratie plaatsvinden in 3d cad met ahn punten als import. Dat is een pittig klusje
De offset te corrigeren. Zonde van de tijd, onnodig.

Ik zou graag zien dat er (achter de schermen) een lat lon naar rd positie bepaling wordt gegeven. Voor rd naar lat lon heb ik deze geschreven voor lisp autocad gebruikt.

Het lastige is dat er in Blender niet zoveel nederlanders programmeren. En dan moet diegene ook nog kaas gegeten hebben van python en gis :slight_smile:

Zonder er verder in te duiken, die benaderingsformule is zo omgeschreven naar python. Daar heb je geen GIS-kennis voor nodig. Maar dan moet iemand het nog in de Blender plugin hangen natuurlijk.

1 like

Er zit momenteel al een vertaalslag in van Lon/lat naar RD, voor het opvragen van de data van PDOK. De vraag is: hoe zie je de workflow voor je?
Zou je bijvoorbeeld de RD coördinaten naar je clipboard willen kunnen kopiëren?

Dank je Raymond Nijssen. Dezelfde berekening zit in mijn free use Streetview tooltje.
https://www.lammerts-engineering.nl/google-street-view/

Thomas, ik heb zelf voldoende aan een veld met RD posities. Meer is niet nodig dan juiste rd x/y doogeven voor het nulpunt in Blender. Copy / paste als translatie in een ander bim pakket is wel gangbaar werk.

Cm nauwkeurig is goed. Deze waarde zal voorlopig niet meegenomen worden in enig export format. Ik kan me wel voorstellen dat je met de BlenderBIM addon deze (juiste) waarde overneemt voor een IFC export. Maar dat is een vervolg. Eerst even de RD berekening…

Duidelijk.

Ik heb onder Utils een klein venstertje toegevoegd met coordinaat info:
image

Als je de plugin update dan heb je deze feature.

Mocht je tijd hebben, laat me dan even weten of dit werkt!

2 likes

Puik gemaakt!


Beste Thomas, ik heb een verzoekje. Het zou ontzettend handig en makkelijk zijn als er world files kunnen worden gemaakt voor de image. Misschien bestaan er ook tools om met terugwerkende kracht TFW files kunnen worden gemaakt. Het centerpunt 0,0 in rd bekend en de area (kan ook daar worden toegevoegd worden). Achterliggende rede is dat het dan veel makkelijker is om met Qgis of CAD software nog wat beter samen te werken is.

afbeelding

De hierboven gegeven formules voor de coördinaattransformatie met een reeksontwikkeling zijn niet heel nauwkeurig, zie dit topic. Je kan beter PROJ.org gebruiken.

Als je enkele losse puntjes exact om wil rekenen kun je ook gebruikmaken van:

Ophalen van de BAG 3d gebouwen werkt van de een op de andere dag niet meer? Is er iets vanuit de API veranderd waardoor de addon niet meer werkt?