Bomen en lantaarnpalen op kaart in dwg

Ik zie vaak bomen en lantaarnpalen op kaarten die we aangeleverd krijgen, maar zou die graag ook zelf kunnen downloaden. Zitten bomen en lantaarnpalen in de BGT en kijk ik er overheen, of is er een andere bron? Ik heb ook al op QGIS met de PDOK module gekeken, maar nog niets kunnen vinden.

Deze zijn onderdeel van de BGT. Een boom is van het type ‘vegetatieobject (punt)’, een lantaarnpaal is van het type ‘lichtmast (punt)’. Maar let op, dit betreft in beide gevallen gĂ©Ă©n verplicht onderdeel van IM-Geo, dus een aantal bronhouders heeft deze wel opgenomen in hun deel van de BGT en een ander deel (nog) niet. Zo zijn Groningen, Apeldoorn, Enschede en Nijmegen nog altijd verdacht leeg wat dat betreft.

1 like

Beste Jwva,
Dank voor de tip. Ik raadpleeg de BGT meestal via de viewer op PDOK.nl. Daar vind ik geen vegetatieobject of lichtmast. Kijk ik misschien niet goed?

In QGIS heb ik nu de bomen wel gevonden D:.
Nu nog zien of ik de locaties naar .dwg voor in mijn tekening
 Weet je misschien een goede tutorial of andere tips. Heb weinig ervaring met QGIS en ben nogal aan het stoeien ermee


In de PDOK viewer worden veel BGT inrichtingselementen niet als aparte laag beschikbaar gesteld, dacht ik.
QGIS heeft vele exportmogelijkheden, in elk geval naar DXF formaat. Op het internet vind je daar veel tips over.
Succes!

Lantaarnpalen, bomen en nog veel meer van deze objecten worden getoond in de laag ‘BGT symbolen’. Op zoomniveau 13 en 14 zijn het stipjes, zoom je verder in, dan worden het duidelijkere icoontjes.

Zelf zijn we ook aan het experimenteren geweest met de bomendata (in ons geval niet lantaarnpalen) in de BGT. Het valt mij wel op dat het niet altijd compleet is. Zeker op locaties buiten de dorpen/steden.

Daarnaast over QGIS voor het exporteren naar DXF (wat AutoCAD kan openen). Dit kan via de dropdown “Project” > “Import/Export” > “Export project to DXF”. Let wel op dat je BGT data WFS is, en geen WMS/WMTS.

Zelf vink ik altijd de volgende opties aan: Export features intersecting the current map extent, Export labels as MTEXT elements, Force 2d output.

Mocht je geen zin hebben om zelf met QGIS aan de slag te gaan voor de conversie van GML naar DXF/DWG, dan kan je ook kijken naar betaalde alternatieven zoals https://bgtviewer.nl. Hierop kan je uitsnedes van de BGT maken in zowel DWG als DXF.

1 like