Boorstaten en dieptes

Laat ik beginnen dat ik een relatieve beginner ben met QGIS/GIS.

Ik heb twee vragen die beide met dieptes en lijnen te maken hebben.

  1. Ik zou via QGIS graag diepte trajecten laten zien van Gesloten bodemenergiesystemen met bovenste laag 3D laag van de huizen. Voorbeeld 1.pdf heb ik kleine selectie van een dataset gepakt. RD coordinaten zijn x,y en zou dus tussen 0 meter en de -xx meter een lijn de diepte in zodat ik hem daarna kan projecteren. Wil de gemeente bewust maken van de impact die deze systemen in de ondergrond hebben.
    Voorbeeld 1.pdf (324,0 KB)

  2. Daarnaast zou ik bijna hetzelfde willen doen alleen dan voor echte boorstaten.
    overzicht boorstaten idee.pdf (535,1 KB)

Liefst met een kleurcodering. En als het mogelijk is ook de diverse filterstellingen.

Welke tool/plugin kan ik beste gebruiken en waar zit een goede handleiding bij. Mag in het Engels

Moet het in QGIS of heb je ook de 3D Analyst extensie in ArcGIS Pro? Want in ArcGIS moet het volgens mij in één keer goed gaan als je van je pdf-bestand een CSV bestand weet te maken en die inleest waarbij de Z-waarde de kolom met de diepte is.

Verderop in voorbeeld2 zie ik zaken als ‘matig grof’, ‘zand’ en ‘klei’. Dat klinkt als data uit de Basisregistratie Ondergrond.
Wil je dan niet liever gewoon de 3D BRO webservices inlezen en hergebruiken?

Met 3D en QGIS heb ik geen ervaring.

Zoiets?

Ik heb dit gedaan:

  • De eerste pagina van je pdf (jakkie!) omgezet naar een csv bestand
  • Ingelezen in QGIS als puntenlaag
  • Gebufferd met 1 meter om vlakken te krijgen
  • Die vlakkenlaag een 3D-stijl gegeven met de extrusion op kolom “Einddiepte(m)”
  • De luchtfoto toegevoegd ter referentie

4 likes

Beste Raymond

Ja precies wat ik wil. Ik kon geen czv bestand hier uploaden dus sorry van de PDF

Waar doe ik dit sorry…

  • Gebufferd met 1 meter om vlakken te krijgen
  • Die vlakkenlaag een 3D-stijl gegeven met de extrusion op kolom “Einddiepte(m)”