Boorstaten weergeven in QGIS 3D en later 4D

Ik weet dat BRO ook boorstaten heeft maar wij hebben aantal boorstaten die nog niet in de BRO zitten en voorlopig ook nog niet standaard moeten worden toegevoegd.

Om een animatie te kunnen maken waar ik naar toe zou willen werken is een 4D modellen van Open bodemenergiesystemen wil ik aan de hand van huidige boorstaten deze in 3D laten zien in QGIS. Dan kan ik vanuit QGIS een bestand maken voor Blender en daar een 4D animatie maken.

Aan de hand van dit voorbeeld wil ik kijken hoe wij dit in de toekomst mogelijk kunnen maken.
Dus mijn eerste stap is hoe krijg ik de boorstaten in 3D (mag alleen onderscheid zijn in zand,klein)

boorbeschrijvingen totaal.pdf (2,1 MB)

Dat is toch dezelfde vraag als deze (van 6 maanden geleden)?

Ongeveer alleen die was voor Gesloten bodemenergiesystemen die alleen een einddiepte heeft. Dat is mij gelukt.

Nu alleen zou ik de echte boorstaten met de diverse laag type e.d. willen laten zien in 3D.
Ik weet dat er inmiddels ook (BRO 3D webservices - Basisregistratieondergrond) is met REGIS data maar de data die ik heb zijn echt locatie specifiek. Deze komen in de toekomst ook in de REGIS terug.

Zoals je in de pdf tabellen(nogmaals sorry) kan zien heb ik zelfs de filterstellingen van de warme- en koude bronnen opgenomen. In de simulatie die ik wil maken pak ik het middelpunt van de filters en projecteer dan in Blender de Geohydrothermische straal.

2e vraag is kan QGIS I3S layers aan ?

Wat ik vaak doe voor boringen in 3d in QGIS:

  • Eerst nog een kolom maken met laagdikte.
  • Eventueel nog kolommen maken met “van” “tot” t.o.v. NAP als je boringen wil t.o.v. NAP i.p.v. 0
  • De tabel inladen als puntlaag. Hierbij de rij ‘tot’ toewijzen als Z waarde
  • Symbologie aanmaken voor de bodemlagen (bijvoorbeeld zand, veen of klei)
  • Bij de tab hoogte (ook bij laag eigenschappen) uitstrekken inschakelen en hiervoor de kolom laagdikte gebruiken.

Hierna zie je de boringen in 3d. Fijner vind ik eigenlijk om gewoon de “hoogteprofiel tool” te gebruiken onder beeld.