Bounding box bij WFS laag meegeven

Hallo,

Ik ben een beginner mbt het inladen van gegevens via WFS in QGIS.
Ik wil de wegen inladen van 1 Nederlandse stad.
De wegen kan inladen door verbinding te maken met de WFS van NWB (wegvakken).

Het is natuurlijk onnodig om alle wegen in te laden wanneer ik alleen interesse heb in de wegen van 1 stad. Is er een mogelijkheid dat ik een bounding box mee kan geven bij het opvragen van de WFS laag? En kan ik ergens documentatie vinden hierover?

Hoi @mairimoz,

Ja. En ja.

WFS is een standaard van het OGC. Het OGC biedt E-learning en er is ook een les over de WFS standaard.

Bij een GetFeature rquest kun je een Bounding Box (BBOX) parameter meegeven: “Another parameter that can be added to a GetFeature request is that of the Bounding Box (BBOX). This parameter is a comma-separated list of four numbers that indicate the minimum and maximum bounding coordinates of the feature instances that should be returned.

Een voorbeeld van een dergelijk request - waarbij wegen worden opgevraagd in een gebied van één vierkante kilometer in Amersfoort - is: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/nwbwegen/wfs?service=WFS&version=2.0.0&request=GetFeature&typename=nwbwegen%3Awegvakken&BBOX=154500%2C462500%2C155500%2C463500&outputFormat=application%2Fjson

Als je R en RStudio geïnstalleerd hebt, dan kun je onderstaande code uitproberen, zodat de opgehaalde wegvakken direct in de Viewer van RStudio zichtbaar zijn (zie afbeelding onderaan deze mail).

library(httr)
library(sf)
library(tmap)

url <- parse_url("https://geodata.nationaalgeoregister.nl/nwbwegen/wfs")
url$query <- list(service = "WFS",
                  version = "2.0.0",
                  request = "GetFeature",
                  typename = "nwbwegen:wegvakken",
                  BBOX = "154500,462500,155500,463500",
                  outputFormat = "application/json")
request <- build_url(url)

nwb_wegen_amersfoort <- st_read(request)

tmap_mode("view")
tm_shape(nwb_wegen_amersfoort)+tm_lines(col="red", lwd = 4)+tm_format("NLD")

Groet,

Egge-Jan

1 like

Beste @e.j.h.polle,

Dank voor jouw uitgebreide antwoord.
Genoeg leesvoer en materiaal om uit te proberen, dank voor het op weg helpen!

1 like

Misschien vind je dit blog ook interessant: Het bevragen van een WFS in de browser – voorbeelden aan de hand van de BAG-service | Friese Woudloper

4 likes