Vier jaar geleden heb ik een vraag gesteld over BRK-identificaties ( BRK identificatie) waar indertijd een goed antwoord op is gegeven door Stefan Jager.
In de STAM-standaard is een mogelijkheid om de BRK-identificatie uit te leveren aan bevoegd gezagen, maar vanuit DSO vullen we het betreffende veld momenteel niet.
Kan iemand mij vertellen wat op dit moment de status is van het concept āBRK-identificatieā? Wordt het (breed) gebruikt voor zover jullie weten? Is het nog steeds de beoogde opvolger van het triple kadastrale gemeentenaam/sectie/perceel?
En in vervolg hierop: de meest eenvoudige manier om de waarde op te vragen leek me door gebruik te maken van het free-endpoint van de PDOK-locatieserver, echter dan krijg ik waardes terug die ik niet verwacht, bijvoorbeeld āidentificatieā: ā0546010000065643-0546200000065789ā, hetgeen niet voldoet aan NEN3610, ik zou bijvoorbeeld iets als āNL.IMKAD.KadastraalObject.28700362970000ā verwachten. Iemand enig idee waarom dit zo is?
Het is de interne unieke identifier van kadastrale objecten en subjecten, dus intern word het heel veel gebruikt. En als je bijvoorbeeld gebruik maakt van de BRK Levering, gebruik je het ook erg veel om dingen als zakelijke rechten en percelen aan elkaar te knopen. Met intern doel ik hier op het BRK datamodel.
Dat is een vraag voor het Kadaster, maar de kadastrale aanduiding is zo ingeburgerd en zit zo verweven met van alles en nog wat, dat ik niet denk dat het op korte termijn zal verdwijnen. Als dat wel zo zou zijn, zou dat voor een aardverschuiving zorgen⦠Wellicht heeft Bart hier meer duidelijkheid over.
Uit het oogpunt van gebruikersvriendelijkheid is het wel wat minder leesbaar voor mensenogen dan de āouderwetseā aanduiding, dus misschien speelt dat ook mee.
De Locatieserver maakt gebruik van een eigen, geoptimaliseerde database, waar de BRK ID niet in is opgenomen (voor zover ik weet). Persoonlijk zou ik de BRK ID uit de BRK WFS of OGC API halen: https://www.pdok.nl/introductie/-/article/kadastrale-kaart. Dat is niet zo lastig.
Overigens vraag ik me af hoe je zoekt naar een perceel in de Locatieserver, want als ik dat doe, krijg ik in het veld identificatie de kadastrale aanduiding terug. Wat jij laat zien is volgens mij van een BAG-adres, niet van een perceel.
Ja dat klopt, dat zie ik nu ook. Maar in jouw voorbeeld is het veld āidentificatieā ook niet van de vorm die ik had verwacht. Maar dank voor je reactie en je suggesties om de BRK-identificatie op de juist wijze op te halen, ik ga kijken of dat lukt!
Even een aanvulling vanuit PDOK en dan vanuit de Locatieserver. Tis nog niet groots aangekondigd en we zijn er nog niet helemaal, maar weet even dat er op dit moment wordt gebouwd aan de vervanger van de Locatieserver. Daarin zal meer transparant worden welke informatie beschikbaar is/komt. Niet dat je er nu direct wat aan hebt⦠Wel neem ik jouw vraag in dit kader mee naar de ontwerptafel, dus dank daarvoor.
Wat zou je dan verwachten? Ik vind de kadastrale aanduiding een prima identificatie hierā¦
Zelf gebruik ik daarvoor de WFS (er is hier vast nog wel ergens een oud voorbeeld te vinden - kan er ook even een voor je maken als je wil), daarvan weet ik zeker dat de BRK ID er in zit. Van de OGC API weet ik dat niet, (nog) niet echt mee gewerkt (want geen noodzaak voorā¦).
In de WFS word de BRK ID overigens wel in twee delen geleverd:
Nog even een (door vakantieperiode) late aanvulling door het Kadaster:
Kadastrale aanduiding en Kadastrale Objectidentificatie worden naast elkaar gebruikt en geen van beiden worden uitgefaseerd.
De Kadastrale Objectidentificatie kan je inderdaad zoals Stefan aangeeft uit de WFS halen, maar kan ook via de OGC API worden opgehaald: Kadastrale Kaart (OGC API)