Bron van het magnetisch noorden

Hoi, ik weet niet zeker of dit binnen de geologie valt, maar weet iemand of er een API of parse-bare bron van informatie is over de variatie (declinatie) van het magnetische noorden ten opzichte van het ware noorden?

Ik ben oriëntaties aan het bepalen van onze sensoren en onder bepaalde omstandigheden faalt de IMU en valt ie terug op magnetisch noorden, en dat probeer ik nu te corrigeren naar ware noorden zodat onze database consistent is.

Misschien dat er iets bij NOAA te vinden is? Daar kun je in ieder geval de laatste versie van het World Magnetic Model (WMM) downloaden, dat kun je misschien ook gebruiken. En er is een plugin in QGis (die het WMM gebruikt).

https://plugins.qgis.org/plugins/MagneticDeclination/

Informatie over het magnetisch noorden, de verandering daarvan, het kaartnoorden en het ware noorden staan vermeld op de papieren topografische kaarten en in de digitale pdf-bestanden daarvan. De informatie over het magnetisch noorden is afkomstig van KMI (België). Niet je vraag, maar informatie over het kaartnoorden is hier te vinden: Rijksdriehoekscoördinaten - Wikipedia

1 like

@daniel.tewinkel Zijn er al concretere ideeën hoe de informatie over het magnetisch noorden e.d. te ontsluiten voor andere gebruikers dan die van de genoemde producten?

Ja ben ik ook geinteresseerd in, beetje gek dat we hier geen gemakkelijke Nederlandse bron van hebben en we leunen op Amerikaanse en Belgische diensten.

Wat voor Nederlandse instantie zou hier verantwoordelijk voor zijn? Het is al een beetje gek dat het Kadaster de verantwoordelijkheid voor de Rijksdriehoekscoördinaten op zich heeft genomen, maar het Kadaster heeft tenminste RD nog fundamenteel nodig. Magnetisch Noorden is helemaal een ver van jullie bed show denk ik.

We vliegen niet heel vaak magnetisch, volgens mij tot nu toe 1x omdat we (ik geloof om internationale veiligheidsredenen :P) in een gebied met een GPS stoorzender moesten vliegen, dus het is ook niet mega belangrijk voor ons maar ik ben wel geinteresseerd.

Onze chef luchtvaart had overigens verwacht dat hij het in de AIP zou moeten kunnen vinden, maar kon het daar zo snel niet in vinden, maar het zou dus ook kunnen dat er vanuit de LVNL iets moet bestaan.

Ik heb gegrepen dat de informatie over het magnetisch noorden op de topografische kaarten voorheen afkomstig was van het KNMI en dat sinds het KNMI dit niet meer doet er gebruik gemaakt wordt van de informatie van de Belgische tegenhanger.

De bijhouding van het Stelsel van de Rijksdriehoeksmeting (RD) is in 1930 bij het Kadaster onder gebracht. Normaal Amsterdams Peil (NAP) is de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. Deze verdeling van taken werkte goed tot de introductie van GPS. Sindsdien werken Kadaster en Rijkswaterstaat steeds nauwer samen (NSGI.nl). Wat zou volgens jou een logische instantie zijn voor RD en NAP?

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.