BRT achtergrondkaart aanpassen in QGIS

Ik heb de BRT achtergrondkaart in QGIS gezet via een WMTS verbinding. Als ik het kaartje gebruik voor landelijke toepassing is het echter nog te druk. Is het mogelijk de weergave aan te passen? Bijvoorbeeld een aantal plaatsnamen weg te laten en andere groter weer te geven?

Een WMTS levert voorgedefinieerde afbeeldingen, die kun je niet stijlen. Je zou in dit geval kunnen kijken of er andere databronnen zijn met minder zichtbare gegevens. Bijvoorbeeld BRT Water, die bevat wat minder plaatsnamen:

Je kunt de laag ook lichter afbeelden, of eens kijken naar Vector tiles. Die laatste kun je wel stijlen, maar ik weet niet of QGIS daar al iets mee kan. Heb er zelf nog niet naar gekeken namelijk.

1 like

Eventueel kun je de stijl van de afbeeldingen wel aanpassen, door ze lichter of donkerder, met lager contrast en/of monochroom te maken. Bijvoorbeeld zo:

Hiermee kun je toch je eigen gegevens wat zichtbaarder krijgen zonder de vector data te gaan ophalen en hier stijlen voor te maken.

dank voor de reacties. Jammer dat er niet een rustige basiskaart is voor nationaal gebruik, of dat je de labels in ieder geval weg kan halen.

Het downloaden van alle vectordata klinkt ook weer als redelijk veel werk (of is deze ook via een webservice beschikbaar?)

Ter info, SPOTinfo heeft sinds kort een pastel-achtergrondkaart zonder labels. Heel Nederland, alle zoomniveaus. Alleen de grootste plaatsnamen staan als toponiemen vermeld tot 1:50.000.
Aangezien deze kaart niet vanuit belastinggeld wordt geproduceerd hoort daar een betaald abonnement bij, maar voor een gemiddeld projectbudget is dat peanuts.
Hier een impressie van een stukje Leiden:

En iets uitgezoomd:

Wie interesse heeft voor wat proef-beelden kan mij direct benaderen via janwillem@spotinfo.nl.

Groeten,
Jan-Willem van Aalst

De BRT-Achtergrondkaart wordt op dit moment alleen ontsloten als WMTS.
Maar: samen met PDOK wordt er gewerkt om deze kaart ook m.b.v. Vector Tiles te ontsluiten. We hopen dit in Q4 2024 / Q1 2025 gerealiseed te hebben.
Dit geeft je als gebruiker de mogelijkheid om de visualisatie aan te passen aan je eigen smaak / eisen.

3 likes

Misschien kun je iets met de QuickMapServices QGIS plugin? Die maakt het mogelijk om allerlei basemaps te laden op de achtergrond, maar waarschijnlijk niet specifiek een BRT achtergrondkaart.