Calibration coefficients van luchtfoto infrarood

Ik wil de reflectiewaardes uit de digitale nummers (DNs) in de luchtfoto infrarood berekenen voor een onderzoeksproject. Als ik literatuur erover lees is het nodig om ‘calibration coefficients’ te vermenigvuldigen met de digitale nummers (DNs) voor reflectiewaardes te bereken.
Ik wil het weten als de ‘calibration coefficients’ or andere metadata voor de luchtfoto infrarood (uit beeldmateriaal.nl) beschikbaar is? Of hoe krijg ik toegang als dat is gesloten data is?

@srinidhi ,
In tegenstelling tot reguliere infrarood sensoren (zoals gebruikt in bijvoorbeeld satellieten) zijn de beelden waaruit de CIR (colour-infrared) beelden die op PDOK staan vervaardigd niet met een enkele (mono-)sensor, maar met een samenstel van 13 CCD- of CMOS-sensoren. Voorts is er gebruik gemaakt van pan-sharpening methodiek om de (intrinsiek) monochromatische HD-sensoren van kleur te voorzien. Voor het infrarood-kanaal wordt die kleur bepaald door 1 (lowres) sensor, maar vanwege de pan-sharpening is er geen eenduidige gain en offset voor elke pixel in het resulterende beeld te bepalen. Voorts is er -door de leverancier van de camera- een radiometrische calibratie van alle beeldsensoren (alle 13) gedaan en via firmware toegepast worden de resultaten daarvan op de beelden toegepast: bij het berekenen van het pan-sharpened beeld worden eventuele correcties toegepast die voor de gebruiker van de camera (en in de beelden) niet meer terug te herleiden is. Daarnaast wordt er bij het omzetten van de in 14bit ingewonnen grijswaarden nog een transfer-functie toegepast om deze 14bit te mappen naar de 8bit die per kleurkanaal in de verwerkte beelden zit. Losse calibration coefficients zijn zodoende ook niet te bepalen en kunnen deze ook niet als metadata worden geleverd.

Ofwel: Calibratie coefficienten hebben we dus helaas voor de beelden niet en kunnen we zodoende ook niet leveren.

Als je meer informatie wilt over de calibraties die voor de gebruikte camera’s zijn toegepast, kijk dan op de site van bijvoorbeeld Vexcel-imaging (https://www.vexcel-imaging.com/): dit type camera is voor het grootste deel van de opnamen gebruikt (daarnaast nog PhaseOne camera’s of IGI Digicam camera’s).

1 like

Ondanks dat de waarde uit het orthofotomozaïek niet terug te herleiden is naar de reflectiviteit, hebben gebruikers toch succes met het berekenen van een (pseudo) NDVI. Zie bijvoorbeeld: Infrarood luchtfoto 25 cm (GEOTIFF) - NDVI berekenen .

@rbhailal dankjewel voor het antwoord.

@geotiles Dankjewel voor het antwoord. Wij hebben de reflectiviteit nodig om de waardes in een klimaatmodel te gebruiken. Blijkt dat dit product niet geschikt is, het was alleen een ‘out-of-the-box’ gedachte om te zien als dat mogelijk is.

@srinidhi mogelijk dat de satellietbeelden van het Netherlands Space Office je verder kunnen helpen. De resolutie is vergelijkbaar (30 cm) en ik verwacht dat de kalibratiecoëfficiënten wel beschikbaar zijn.
https://www.satellietdataportaal.nl/?base=brtachtergrondkaart&res=0.3%2C0.5&datemin=04-12-2022&loc=52.22311%2C5.168037%2C17z&marker=loc&acqdate=2023-08-23&acqid=20230823_110234_SVNEO-02&sensor=SuperView-NEO