Capture time van de luchtfoto's?

Goedemorgen,

Voor de TU Delft doe ik mee aan een onderzoek dat ernaar streeft om illegale scheepvaart te detecteren. Mijn deel is gefocust op het detecteren van binnenvaartschepen op lucht/satellietfoto’s van de rivieren en deze detecties te koppelen aan beschikbare AIS (automatic identification system) data, schepen moeten regelmatig data over positie, snelheid etcetra versturen via dit systeem. En wanneer een schip dit niet doet is het dus ‘onzichtbaar’ en is er wellicht iets niet in de haak.

Ik kwam de Netherlands orthophotos dataset tegen op Google Earth Engine, en hoewel ik daar wel goede kwaliteit foto’s met de bijbehorende geospatial data kan downloaden had ik er toch nog een vraagje over. Voor het koppelen van AIS data met de foto, is het tijdstip waarop de foto genomen is heel belangrijk, nu kon ik deze informatie niet vinden op Google Earth Engine of op de website. Het viel mij op dat de tegels wel bijzondere namen hadden: 2021_105000_427000_RGB_hrl maar een op de seconde nauwkeurig tijdstip kon ik er niet uit afleiden.

Kan iemand mij vertellen wanneer precies de foto’s zijn gemaakt (en welke precies want de kaart is samengesteld). Of waar ik die informatie kan vinden.

Groet Matthias

Hallo Matthias,

Ik vermoed dat deze informatie niet bewaard is gebleven, de vluchten worden, afhankelijk van het weer en daglicht, over een periode van enkele maanden uitgevoerd, maar misschien dat iemand van Beeldmateriaal hier een gedetailleerder antwoord op kan geven.

Mag ik je wijzen op het onvolprezen satellietdataportaal? Hier kan je hoge resolutie satellietbeelden downloaden en daar staan dag en tijd wel bij. Het nadeel is dat je met losse foto’s op verschillende dagen moet werken.

Mocht het om grotere schepen gaan: De vele satellieten met radar (bijvoorbeeld Sentinel 1 van de ESA) komen regelmatig over, hebben geen last van het weer en de data is vaak via api’s geautomatiseerd binnen te halen. Voor grotere schepen (zeker op grotere wateren) is dit denk ik wel bruikbaar.

Edit: Schiet me nog iets te binnen: Mocht het om de grote rivieren gaan, RWS wint (volgens mij jaarlijks) hoge resolutie luchtfoto’s in van de uiterwaarden. Hier staat het water ook op. Dit gebeurt los van de landelijke inwinning, ik vermoed dat zij weten op welke data dat gedaan is. Eerdere foto’s kan je met deze wms-link inzien: https://geo.rijkswaterstaat.nl/services/ogc/gdr/luchtfoto_lidar/ows

1 like

*Moderator note: Bericht verwijderd. Hou het alsjeblieft netjes op dit forum.

Schande dat mijn vorig bericht is verwijderd. Daarom een nieuwe poging:

Mensen kijk uit. Dit is een poging om big data te gebruiken om alles en iedereen in de gaten te houden. Werk er niet aan mee.

Nee. Ik heb je bericht verwijderd omdat het niet aan de regels van beleefde communicatie voldeed.
Jij hebt een mening, en dat is prima. Iedereen mag een mening hebben en die verkondigen, tot op zekere hoogte. Maar we houden het hier op het Geoforum wel beleefd en binnen de grenzen van fatsoen.

En laten we het nu weer on-topic brengen…

1 like

Bedankt voor je bericht! heb ik echt wat aan!

Het is voor een onderzoek van de TU Delft

Ik ben master student werktuigbouwkunde, justitie heeft er niks mee te maken :slight_smile:

Maar nogmaals bedankt voor alle hulp

1 like

Het zou kunnen dat het grootschalig koppelen van AIS-gegevens aan luchtfoto’s strafbaar is. Ik zou me maar drie keer achter de oren krabben alvorens daar aan mee te werken. Dat geldt ook voor Pdok.