Jammer. Gelukkig lijken de bestanden tot en met het jaar 2020 via de website van het CBS nog beschikbaar te blijven:
Vanaf 2021 lijkt de data niet meer open en moet er een vergoeding betaald worden. Ik weet niet zeker of dit permanent is, of dat nieuwe jaargangen op termijn wel kosteloos beschikbaar komen. Als ik het zo lees is het schluss met kosteloze open data op pc5 en pc6 niveau?
Op zich zitten de postcodes gewoon in de BAG en kun je met bijvoorbeeld “voronoi” die gebiedjes genereren. Mijn ouwe laptop kon dat binnen 2 uur. Maar het is mij nooit gelukt hier een houdbaar model voor te bedenken, om dat gratis beschikbaar te stellen.
Zou naar mijn mening niet eens zo erg zijn. Ik moet met enige regelmaat uitleggen dat een postcodegebied eigenlijk niet bestaat, en dat een postcode feitelijk een puntenwolk is. De reden dat ik dat moet uitleggen is dat mensen zien dat een straat zonder VBO’s binnen een dergelijk geinterpoleerd vlakje ligt, en dan veronderstellen dat die straat die postcode heeft. Maar dat is niet zo, een Openbare Ruimte heeft geen postcode, de Nummeraanduiding kan een postcode krijgen (en daarmee het VBO, waarvan die postcode dan 1 van zijn punt-locaties krijgt).
Dat gezegd hebbende: voor statistieken kan het best handig zijn, dat geef ik ook toe. Maar zoals Raymond al aangeeft is het niet zo lastig om die gebiedjes zelf te interpoleren. Ik gebruik ze zelf alleen liever niet…
Wat ik zelf regelmatig gebruik is zijn punten met de gemiddelde x en y per postcode. Je kunt dan stippenkaarten maken, afstanden tussen postcodes berekenen, aantal postcodes (en aanhangende data) per gebied bepalen, etc. En dat selecteer je in een paar minuten uit de BAG.