Centroide van gemeente

Ik zag in dit forum dat de term centroide gebruikt wordt. Ik heb zelf het zwaartepunt van Goeree Overflakkee mbv excel zitten uitrekenen . wellicht is dat in pdok gewoon beschikbaar. Waar kan ik dat vinden. Ben newbie

In QGIS kun je ook zwaartepunten laten berekenen. Dat zit onder Vector / Geometry tools. Gaat denk ik het snelst, en je hebt dan meteen een geometrielaag met alle kolommen van de oorspronkelijke vlakkenlaag.

ben ook hier nieuw in maar bezig te leren.
uitgebreider dan basecamp zal ik maar zeggen :slight_smile:

PDOK heeft geen dataset waarin de centroiden van gemeenten zitten. Je kan centroiden wel eenvoudig uitrekenen met GIS tooling. Zoals @Jonna aangaf kan je hier QGIS voor gebruiken. Een alternatief voor QGIS is ogr2ogr te gebruiken via de terminal. Voordeel hiervan is dat de workflow makkelijk te reproduceren is. Hier een voorbeeld van een Bash script wat de bestuurlijke grenzen download en voor elk featuretype (Gemeenten, Provincies en Landsgrens) de centroiden berekent en opslaat in een GeoPackage inclusief de oorspronkelijke attributen:

#!/usr/bin/env bash

rm -f bestuurlijke_grenzen_centroids.gpkg bestuurlijkegrenzen.zip
wget https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bestuurlijkegrenzen/extract/bestuurlijkegrenzen.zip
unzip -o bestuurlijkegrenzen.zip -d . 

ogr2ogr -f GPKG bestuurlijke_grenzen_centroids.gpkg  Gemeentegrenzen.gml -dialect sqlite -sql "SELECT ST_Centroid(geometry) as geom, * from Gemeenten" -nln gemeenten_centroid
ogr2ogr -update -f GPKG bestuurlijke_grenzen_centroids.gpkg  Provinciegrenzen.gml -dialect sqlite -sql "SELECT ST_Centroid(geometry) as geom, * from Provincies" -nln provincies_centroid
ogr2ogr -update -f GPKG bestuurlijke_grenzen_centroids.gpkg  Landsgrens.gml -dialect sqlite -sql "SELECT ST_Centroid(geometry) as geom, * from Landsgrens" -nln landsgrens_centroid
echo "GeoPackage saved in $(pwd)/bestuurlijke_grenzen_centroids.gpkg"

In de PDOK locatieserver zitten toch gewoon de centroides van elke gemeente? Zowel in RD als Lat/lon.
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/free?q=goerree%20overflakkee

Wel opletten dat je de ‘gemeente’ ipv de BAG ‘woonplaats’ pakt. Dit zou je kunnen beperken door als bron alleen bestuurlijke grenzen laag op te vragen. Zie ook de documentatie: API Locatieserver · PDOK/locatieserver Wiki · GitHub

Het is geen dataset, maar vermoedelijk wel een antwoord op je use case :slight_smile:

1 like

Dankjewel Iedereen,
Na wat gestoei met qgis kwam ik voor de bestuurlijke gemeente op exact de zelfde centroid als in de locatieserver vermeld staat. Met qgis heb ik ook voor de landmassa het zp uitgerekend. ik kijk nog even welke gegeven is basecamp/excel ontbreken om dichter bij dat zp uit te komen.
Vriendelijke groet Jan Hamers