Cursus API's maken/gebruiken

Ik zou graag wat meer verstand krijgen van het bouwen en gebruiken van API’s.
Ik heb wel al wat dingetjes gebouwd, waarbij ik met Python een API bevraag en vervolgens het antwoord op de één of andere manier hergebruik. En met behulp van Flask heb ik een soort API gebouwd, die waarschijnlijk aan geen enkele standaard voldoet (maar wel doet, waarvoor ik het gemaakt had).

Wat ik heb gemaakt is echter voor 50% bij elkaar gegoogled. Maar ik zou graag beter snappen wat ik aan het doen ben en wat bijvoorbeeld ‘best practices’ zijn.

Dus heeft iemand hier misschien tips voor goede cursussen, zodat ik wat gedegener kennis ten aanzien van API’s op kan doen?
Alvast bedankt!

2 likes

Kan je niet zo 1-2-3 wijzen op een cursus, maar ga kijk eens op de GitHub repo van DataLab Amsterdam. Zij hebben daar de broncode beschikbaar gesteld van hun API’s , die zijn ontwikkeld op basis van Python en Django. Dan zie je meteen hoe zij dat aanpakken voor hun productie-omgeving.

Een laagdrempelige manier om het team ontwikkelaars te ontmoeten is tijdens een Demo Donderdag die bijna wekelijks wordt georganiseerd rond diverse thema’s. Zij kunnen je natuurlijk meer vertellen, hoe zij een en ander aanpakken.

1 like

Dankjewel!
Het leek mij sowieso een goed idee om met Django aan de slag te gaan, dus dit versterkt dat nog!

Kijk ook eens naar de Kaderstellende notities API-strategie document. Hier worden zowat alle aspecten van een API in behandeld. Erg leerzaam.

Je kan je behoefte voor tutorials/cursussen ook kenbaar maken aan het Kennisplatform APIs van o.a. Geonovum. @fterpstra is de trekker, geloof ik. Ze hebben een Slack team waar je mogelijk het e.e.a. zou kunnen vragen.

een goede api staat of valt met een duidelijk schema. op basis van REST (zie andere antwoorden) structureren is prima. wil je echt innoveren het het mooiste en nieuwste gebruiken, kijk dan eens naar GraphQL: