Hallo allemaal,
Ik kreeg van een mede-lid van de Spatial Data on the Web werkgroep - uit Australië - een paar vragen over de do’s en don’ts van data distributie in Nederland. Hier op het forum zitten vast mensen die dit veel beter weten dan ik. Ook leuk dat mensen van de andere kant van de wereld ook in PDOK geïnteresseerd zijn, toch?
OK, here goes…
-
Biedt PDOK een service waarbij je zelf data kan ‘uitknippen’ en naar je toe kan halen? Zij willen in Australië zoiets gaan bieden (a self service portal for clipping and shipping themed data) en evalueren nu een tool die Koordinates heet (https://koordinates.com).
-
Zijn er in PDOK datasets waarin multi geometrieën zitten? Dus multipunt, multilijn, multivlak objecten? Volgens mij zitten die in ieder geval wel in de BGT. Of worden ze soms genormaliseerd? In Australië schijnen ze dit laatste van oudsher te doen, om dat ‘de klant dat wil’, maar inmiddels weet niemand meer wat de reden daarvan was.
-
Hoe wordt data in PDOK gestructureerd, vooral data waarbij één object meerdere geometrieën kan hebben? In Australië bieden ze aparte tabellen voor de verschillende onderdelen d.w.z. inhoudelijke attributen, punten, lijnen en vlakken worden allemaal apart geleverd. Hier meen ik het antwoord wel op te weten: dit doet PDOK volgens mij niet, data wordt integraal geleverd in één bestand of één service.
Groeten Linda van den Brink, Geonovum