Ik ben een model aan het bouwen in mijn vrije tijd (achtergrond: econometrie, geen ervaring met GIS, maar aan het experimenteren).
Het idee is dat via Leaflet.Editable een polygoon (meerdere verschillende percelen waarop ontwikkeld (denk aan woningen, bedrijvigheid, water, wegen etc,) gaat worden door een particulier bijv.) getekend kan worden en hierdoor heb je een verzameling van coördinaten.
Nu verwacht de OGC API Features (Kadastrale Kaart (OGC API)) een bounding box (box) of een specifieke geometrie om mee te filteren. Dat laatste wil ik graag doen.
Ik heb het ingevoerd, maar ik krijg als antwoord “{“detail”:“unknown query parameter(s) found: filter-lang”,“status”:400,“timeStamp”:“2026-03-06T22:28:23Z”,“title”:“Bad Request”}”.
Als gevolg hiervan denk ik om bounding boxes te gebruiken. Omdat een BBOx een vierkant is, krijg je soms. ook percelen die net buiten de getekende vorm liggen. Iemand die kan uitleggen hoe ik de bounding boxes überhaupt kan toepassen en het genoemde probleem kan voorkomen? Ik lees ook iets over een een library als Shapely gebruiken in Python.
De OGC API’s van PDOK ondersteunen momenteel nog niet de filter parameter (en aanverwant parameters zoals filter-lang). Ik zeg bewust nog niet want er wordt wel aan gewerkt.
Momenteel is het dus niet mogelijk om een willekeurig polygoon mee te geven. Het is echter wel mogelijk om een bounding box (rechthoek) mee te geven. Dat kan via de bbox parameter, bijv:
Als je dit in je webbrowser opent dan krijg je de HTML weergave inclusief kaartje te zien. Wil je het als API gebruiken, dus de data ontvangen, dan kan je het als GeoJSON opvragen:
Om te experimenteren kan je eventueel zelf (in de HTML/web weergave) een bounding box tekenen op de kaart, zie het omcirkelde knopje in onderstaande afbeelding.
Houdt onze communicatie in de gaten, zodra we de OGC API Features hebben uitgebreid (en getest) met filtermogelijkheden brengen we een nieuwsbericht uit.
Schrijf je in op Attenderingsservice - PDOK dan ben je in ieder geval op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Overigens worden deze berichten ook op het geforum gepubliceerd.