Data.overheid.nl en geojson

Vrijdag avond, tijd voor een klein onderzoekje om weer eens een post op 't geoforum te plaatsen. Iets wat me al eerder opgevallen was, is dat er op data.overheid.nl best wat geodata te vinden is, die niet vindbaar is op Nationaal Georegister.

Ik heb wel eens vernomen dat data.overheid.nl de relevante instantie in zou horen te seinen, om de betreffende dataset juist in Nationaal Georegister te plaatsen, zodat deze automatisch doorgezet wordt naar data.overheid.nl en dan in beide platformen beschikbaar is. Maar ik heb geen idee of dat nog courant is. Misschien zou in plaats daarvan NGR delen van data.overheid.nl over kunnen nemen. Of zou vanuit de community het initiatief kunnen komen om hier wat aan te doenā€¦

Maar laten we de proef op de som nemen. ā€˜Geojsonā€™ lijkt me een hippe term die geodata aan duidt. Een zoektocht in data.overheid.nl leidt tot een 20-tal resultaten, van met name gemeenten Den Haag, Amsterdam, Nijmegen en Schiedam. Hieronder een paar bevindingen:

Het eerste zoek resultaat is de dataset Parkeerplekken Den Haag, een dataset die gehost wordt door een initiatief genaamd dataplatform.nl, een product van Civity.nl te Zeist. Niet helemaal duidelijk is of zij dit namens de gemeente Den Haag gerealiseerd hebben of dat het een eigen initiatief is. Typisch is dat het bestand wat aangekondigd wordt als een geojson, niet een geojson bestand is maar een zipped json bestand waarin een geo property opgenomen is. Gemeente Den Haag is zelf in NGR vertegenwoordigd met 4 datasets, waar de parkeerplekken helaas niet bij zitten.

Bushaltes in Nijmegen is een ander zoek resultaat met de zoekterm geojson. Het betreft een WFS featuretype dat inderdaad geojson ondersteunt. Ik begrijp niet zo goed waarom ze de formaten Shape, KML en CSV als download benoemen en GML en geojson als webservice. Ook deze dataset (uit 80 wfs featuretypen van 128 datasets) is helaas niet vindbaar in ngr, waar slechts 3 geodatasets van de gemeente Nijmegen te vinden zijn.

Beperkingen Schiedam is ook een dataset die aangeboden wordt via Civity, echter deze dataset heeft naast het bekende json formaat nog enkele bijzondere download formaten, een bestand met extensie .shz. In eerste instantie had ik het idee met een een 3D tour bestand van de firma 3DVista.com te maken te hebben. Na een 1GB download en trial install van ā€˜3DVista Virtual tourā€™ (ze hebben ook een optie om te beeldbellen terwijl je samen de 3d tour bezichtigd) en een zoektocht blijkt het toch gewoon een zipped shapefile te zijn. Beter lezen Paul, het stond er gewoon:

Dus hernoemen naar .zip, uitpakken en in QGIS ladenā€¦

Gemeente Amsterdam heeft een api waar nette geojson bestanden in aangeboden worden. Dit zijn geojsonā€™s die goed te openen zijn in QGIS, echter niet vindbaar in NGR. Gemeente Amsterdam lijkt niet aanwezig in NGR.

image

Dit was natuurlijk een veel te kleine steekproef om conclusies aan te verbinden, maar ik denk dat het wel aardig is om op deze wijze wat meer onderzoek te doen. Wat zeker te vermelden is, is het lage aantal hits van 20 op de zoekterm ā€˜geojsonā€™, terwijl een term als ā€˜wfsā€™ wel 5000 resultaten geeft (waarvan een groot deel geojson als output formaat zal hebben). Blijkbaar zijn we niet gewend om de output formaten van onze services in de metadata te beschrijven, terwijl mensen er denk ik wel op zullen zoeken.

5 likes

Het klopt; sommige overheidsorganisaties leveren hun datasets direct aan data.overheid.nl of via leveranciers zoals dataplatform. Dataplatform levert wel conform DCAT aan data.overheid.nl, maar blijkbaar niet aan NGR. Verder is het ā€œformaatā€ veld door de gebruiker te kiezen uit een waardelijst. Dit gebeurt niet altijd even goed en is soms ook moeilijk; kies je voor een gezippte shape file het formaat SHAPE of ZIP? Dit is geen multi-value veld in DCAT.

Misschien dat we eens een rapportage kunnen draaien om de extensie van de data-resource te checken met het opgegeven formaat voor de resource.