Data.overheid.nl verzoek en open standaarden

Als iemand op data.overheid een verzoek indient voor data
Nieuwe dataverzoek aanmaken | Data overheid )
… krijg je een keuze lijst voor de gewenst data format. Dat ziet er zo uit.

In deze lijst staat een groot aantal gesloten data formaten. Dus als de data wordt gepubliceerd kun je dit alleen of het makkelijkst openen met Commerciële software. Hierdoor geef je als overheid de fabrikanten van die software een commercieel voordeel waardoor je geen level playing field creëert
.
Zou het niet logisch zijn om hier de data formaten die open zijn de voorkeur te geven?
Dus de default keuze die je krijgt is lijst met open formaten.
Als je daar (echt) geen geschikt format bij zit dan je dan als terugval optie een gesloten format kiezen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

1 like

Goed punt, en ik ben het met je eens!

Op PDOK wordt (voor mijn gevoel, ik heb niet geteld) veruit de meeste data in open formaten beschikbaar gesteld. Soms tot verontwaardiging bij gebruikers die “gewoon een dwg” willen, etc.

Mee eens. Open Data zou standaard in open formaten verkrijgbaar moeten zijn.

En ik kan me niet voorstellen dat er data is die niet in een open formaat aangeleverd kan worden… Eventuele beperkingen daarin liggen dan bij de (software van de) aanbieder, lijkt mij.

op dit eigen forum zie ik dat je kunt inloggen met Twitter. Dat zou dan ook Mastodon moeten worden? Of nog beter: Fosstodon ?

Nou … we hebben in NL gewoon een wet die voorschrijft dat overheden open standaarden moeten gebruiken waar deze van toepassing zijn. Op forum standaardisatie kun je vinden welke deze zijn.

Daarnaast is er sinds de beleidslijn van Van Heemskerk ook een voorkeur voor open source. Daar merken we in de praktijk helaas weinig van.

1 like

Dank allen voor de reacties.
Ik heb data.overheid.nl gemaild met ook een link naar dit topic. Als ik feedback krijg zal ik dat weer delen via dit topic. To be continued.

3 likes

Ik heb vorige week onderstaande reactie ontvangen op het verzoek:

Dank voor je onderstaande reactie en suggestie aan data.overheid.nl.

Wij nemen dit ter overweging mee in de toekomstige ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,
Team data.overheid.nl

Ben benieuwd.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.