Data van WFS downloaden - NGR

Beste allemaal,

Graag zouden wij een aantal data sets die in het Nationaal Georegister te vinden zijn willen downloaden. Het importeren koppelen van de database via wfs in Arcgis Pro levert echter problemen op. De te importeren bestanden zijn groot en bevatten > 50.000 objecten die slechts voor een klein deel worden geladen. Nu de vraag:

  1. Hoe zijn bestanden lokaal te downloaden vanaf het NGR.

Hmm… Er staat een grote “Download data” knop, waar je de hele dataset in GML lijkt te kunnen downloaden. Mijn browser liep hier ook vast… @FrieseWoudloper heb jij suggesties?

Hoi Emacgillavry, bedankt voor je reactie de downloadknop hebben we ook al gevonden!

Het probleem is dat zowel QGis als Arcgis Pro vastlopen bij het importeren via de gewenste WFS connection. Qgis is hier beter in en importeert wel alle shapefiles, de table klopt hier vervolgens niet.

@Vincentv Heb je dit probleem specifiek bij de datasets van de provincie Groningen (of die van provincies in het algemeen)? Zo ja, dan kunnen we morgen misschien even rechtstreeks contact hebben om te kijken wat we voor je kunnen doen.

Welke versie van QGIS gebruik je? Dan probeer ik het probleem te reproduceren.

Hoi FrieseWoudloper, kleine datasets van de Provincie Groningen kunnen zonder probleem worden geimporteerd, dit zijn vaak bestanden van minder dan 3000 objecten. Deze specifieke dataset is echter relatief groot waardoor bij Qgis de melding: Bad Allocation weergeeft en vervolgens vaak vastloopt. De Qgis versie die wordt gebruikt is 3.0.0

Hoi Vincent. Dit bestand met gebiedsnorrnen regionale waterkeringen is nogal groot en zit bijna aan het maximaal aantal vertices per bestand dat we überhaupt in de Oracle SDE database kunnen stoppen. Vandaar de ongelooflijke traagheid schat ik in. Korte termijn oplossing voor nu zou zijn om je het bestand rechtstreeks te sturen in een bijv. een filegeodatabase. Als dat je helpt kun je me een email sturen naar d.bosma@provinciegroningen.nl.

Ha Vincent, gebruik OGR_WFS_PAGING_ALLOWED in ogr om gebruik te maken van Paging volgens wfs2.

Zie http://www.gdal.org/drv_wfs.html

In QGIS lukt dit mogelijk wel met de plugin WFS 2.0 client. De resulterende lokale kaartlaag kun je vervolgens opslaan voor verder gebruik.

(zie ook: WFS 2.0 Client – Plugin for QGIS (english) | Jürgen Weichand)

PS:
Downloaden van de dataset zal wel enige tijd kosten.