Data vergelijk en export

Hoi allen,

Ik ben Nils en werk met diverse GIS systemen. Ik heb lang geleden met QGIS gewerkt en heb nu een klusje waar ik niet uit kom. Ik heb hier diverse topics zitten lezen en zie dat er een boel mensen zitten met veel kennis en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Mijn situatie is als volgt.
Ik heb een lijst met BAG ID’s(panden, denk hierbij aan flats, appartementen, winkels etc.)
Bij die panden staat 1 “vast object”(een autocad symbool), op het terrein, vlak bij het pand, tegen het pand of helemaal niet.

Wat ik graag zou willen:
Graag zou ik willen dat ik dmv een proces draaien oid dat ik kan zien welk pand zo’n object op het kadastraal perceel ligt of in de buurt van een pand.

Wat mijn idee hierin is/was, mogelijk hebben jullie een beter idee bv.
Het autocad symbool, indien die op het kadastraal perceel ligt van het pand dat het perceel/symbool een kenmerk krijgt.

Ook daaropvolgend indien het object binnen bv. 20-50cm van het pand ligt dat die ook een kenmerk krijgt.

Mogelijk eerst checken, ligt er een symbool op de kadastrale grens, daarna die panden laten checken of ze binnen die 50cm liggen van het pand.

Ik heb mijn best gedaan het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, mocht het onduidelijk zijn dan hoor ik dat graag :).

Alvast dank voor hulp!

Je situatie lijkt duidelijk maar wat is de vraag precies?
Ik heb het vermoeden dat je wilt weten met welk qgis proces je kunt zien welk AutoCAD symbool op een terrein ligt, binnen 50 cm van een pand en welke in het pand?

Zijn je autocad symbolen al point objecten in shape of geopackage formaat? Dan klinkt je oplossing in de richting van een spatial join of “intersect”. Helpt dit al?

Anders moet je je vraag even iets verhelderen wat je probleem precies is

Hi Thomas,

Ik zou graag willen weten hoe ik Qgis kan laten kenmerken dat het object op de erfgrens ligt en in de buurt van een pand/bag contour.

Ik vermoed dat je als eerst kijkt welke er allemaal op de kadastrale grens liggen en daaropvolgend in de buurt van een pand, bv. dmv een buffer van een bepaalde afstand van een pand en dat de objecten daar in vallen.
Je draait dan 2 opdrachten in Qgis.

Mogelijk is er een simpelere manier. :slight_smile:

Topic mag gesloten worden. Ik heb de oplossing gevonden! Bedankt voor de hulp :slight_smile:

Hoi @Taishiwilden kan je de oplossing mogelijk ook delen, zodat andere lezers van het geoforum die mogelijk tegen vergelijkbare problemen aanlopen geholpen kunnen worden?

1 like