Database bestaande bruggen in Nederland

De bruggenstichting heeft een heel aardig e GIS kaart beschikbaar via haar website.
Ik vraag me af of ik deze werkt en of ik deze als service in Qgis of Arcgis zou kunnen inladen.
Het lijkt er op dat deze ‘op de site’ staat en niet via een service (?) snip van de code onderstaand

Kijk eens naar het Vaarweg Informatie Nederland (VIN) van Rijkswaterstaat. Deze bevat ook de bruggen. Download met Shape-bestanden.

1 like

Bedankt ! Een deel hiervan komt terug uit bijvoorbeeld de database van provincie Friesland
Maar de verzamelingen lijken niet helemaal compleet / uitputtend resp. dekkend voor NL.
Voor alle brugontwerpers en geïnteresseerden in den lande ou het wel aardig zijn om ee compleet GIS kaart te hebben. :wink: Bruggenstichting heeft wellicht een goede kaart.

Ik raad u aan de stichting aan te schrijven en hen aan te moedigen hun bruggendatabase aan te melden op http://nationaalgeoregister.nl. En naast de betreffende visualisatie ook de data in een ruw formaat (liefst gestandardiseerd) aan te bieden, zodat u het eenvoudig in arcgis kunt openen. Zou ook goed zijn om de website bruggendatabase.nl te voorzien van een link naar de stichtings website.

1 like

Waarvan akte. Ik heb ze geattendeerd. Begreep dat ze bezig zijn e.e.a. in een nieuw jasje te steken. Zou inderdaad een goed idee zijn om open data pdok te gebruiken.

is zeker aan vernieuwing toe, want wat staat er allemaal op / in? Niet alleen bruggen (waarvan ik er veel mis…wat is het criterium om een brug wel / niet op te nemen) maar ook ineens een ‘betonnen afscheiding’
Mis de metadata, dus ik zou zeker nu nog niet de database gebruiken.

tja… wat is de definitie van een ‘brug’. Volgens de bruggenstichting gaat het om een ‘verbinding tussen twee punten’ maar dat lijkt mij onjuist. Daar zouden namelijk ook tunnels en aquaducten onder kunnen vallen. Daarnaast suggereert het dat viadukten (bruggen die niet over water gaan) zijn uitgesloten.

@Ruud_w : een betonnen afscheiding in de vorm van een kade? Dan zou ik eerder denken aan een ‘civiele kunstwerken database’ …

bruggenstichting
“Een brug vormt een verbinding tussen twee punten die van elkaar gescheiden zijn door een waterweg, ravijn, (spoor)weg of soortgelijke barrières. In de oudheid ontstonden natuurlijke bruggen door omgevallen bomen, door de wind of het water uitgeslepen gaten in gesteenten”

bruggenwiki
“Een brug is in de Nederlandse definitie van de civiele techniek altijd een overspanning over een water (rivier of kanaal).”
https://www.wegenwiki.nl/Brug