Ik ben nieuw hier en een goede leek in dit vakgebied, dus ik hoop dat iemand van jullie mij wil helpen met mijn vraag over postcodes en RD-coördinaten. Voor mijn scriptie ben ik op zoek naar een dataset met alle Nederlandse postcodes en bijbehorende RD-coördinaten, bij voorkeur in een csv of xlsx bestand. Nu heb ik begrepen dat ik via de volgende link deze dataset kan downloaden: Downloads - PDOK
Echter, verkrijg ik via deze link niet de dataset waarnaar ik opzoek ben. Ook heb ik QGIS3 gedownload, maar hierin kom ik helaas niet verder. Ik hoop dat iemand bij op weg kan helpen, tips zijn zeer welkom!
Maar misschien kun je iets uit andere databronnen halen, bij het CBS bijvoorbeeld of BAG? De kans is wel groot dat je dan nog aardig wat bewerkingen moet doen die je beter in een GIS applicatie kunt doen dan in Excel.
een dataset met alle Nederlandse postcodes en bijbehorende RD-coördinaten
Wat bedoel je hier precies mee? Een verblijfsobject heeft een adres, en onderdeel van dat adres is een postcode. Het verblijfsobject heeft een punt als geometrie. Maar er zijn meerdere adressen met dezelfde postcode. “Een postcode” heeft dus meerdere punten als geometrie, als je op die manier de gegevens zou aggregeren. Of wil je alle adressen? Er zit nogal een verschil tussen die twee.
Soms wil men ook wel postcodevlakken, maar dat is een interpolatie van alle adrespunten, en levert naar mijn mening vaak misleidende informatie op. Dus welke informatie ben je precies naar op zoek? wat wil je er mee gaan doen?
Ik ben opzoek naar de coördinaten die de betreffende postcode zo goed mogelijk vertegenwoordigen, ik denk zelf dan aan het coördinaat van het middelpunt van ieder postcodegebied.
Uiteindelijk wil ik een dynamisch Excel bestand maken dat op basis van een aanleverlocatie een ideaal vestigingspunt voor een distributiecentrum bepaald volgens het gridmodel. Voor je beeldvorming, het gaat om ongeveer 2.000 afleverlocaties in Nederland en zeven distributiecentra.
Zoals ik al zei, postcodes zelf hebben alleen een geometrie doordat ze aan adressen hangen, dus een “postcode-geometrie” is noodzakelijkerwijs een aggregatie of een interpolatie.
Als het om distributie gaat, heb je er dan geen rijtijden bij nodig? In welk geval ik NWB of misschien OSM wegen erbij zou betrekken. Het kan best voorkomen dat twee postcodes naast elkaar liggen, maar dat er een kanaal, rivier, snelweg of meer tussen ligt, in welk geval de daadwerkelijke reistijd om van de ene postcode naar de andere te komen vele malen langer is dan wat je zou verwachten op basis van de hemelsbrede afstand. Voor distributie lijkt me dat toch wel iets om in de gaten te houden.
En ja, ik ben het met Jonna eens: dit is niet echt een klusje voor Excel…
Anyway: misschien heb je wat aan deze dataset van NL Extract:
Da’s een CSV, inclusief coordinaten. Volgens de beschrijving zit de postcode bij het adres, dus je kunt dan de coordinaten van alle adressen met dezelfde postcode aggregeren. Of middelen, als je 1 coordinaat per postcode wil hebben. Wel oppassen, er zijn nogal wat adressen in NL, dus je hebt kans dat Excel dit niet in 1 keer aankan - maar ik weet niet precies hoe groot het bestand is.
Wat je wil is best specifiek en vergt wel wat GIS analysekennis. Wellicht een cursus volgen, zowel Geo Academie als NieuwlandGeo (hier werk ik) geven prima cursussen voor bijvoorbeeld QGIS. En andere opleiders zijn er natuurlijk ook.