Dataset hoogtes gebouwen Nederland?

Hoi,

Ik heb de hoogtes van de gebouwen in Nederland nodig. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Groeten,
Gebouwenhoogtes

Wat bedoel je met “hoogtes van gebouwen”? Hoe hoog, bijvoorbeeld, is de Nieuwe Kerk in Delft, of het Rijksmuseum in Amsterdam? Wil je één hoogtegetal per BAG pand, of wil je echt hoogtevormen? De eerstgenoemde is al beschikbaar als open data, de laatstgenoemde nog niet. Dus waar wil je de hoogtegegevens voor gebruiken?

N.B. Het is eigenlijk wel gebruikelijk om op Geoforum je werkelijke naam te gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Jan-Willem van Aalst

Hoi Jan-Willem van Aalst,

Dank voor uw reactie!

Ik zou graag de hoogtevormen willen hebben(shape file). Deze vormen wil ik importeren in CadnaA (software voor geluidberekeningen), om vervolgens geluidberekeningen te kunnen doen.

Hoogtevormen zijn helaas nog niet beschikbaar als open data. Kadaster/TU Delft werken er wel aan, maar dat gaat nog even duren. Hoogtevormen zijn wel commercieel beschikbaar bij een aantal partijen, alleen vaak voor specifieke stukjes Nederland. In het kader van “WC-eend adviseert WC-eend” wil ik je nog wel wijzen op mijn eigen site www.spotinfo.nl, waar de hoogtevormen van gebouwen landsdekkend in abonnementsvorm beschikbaar zijn in quasi-3D voor de wat grotere panden (nog niet de 6 miljoen reguliere woningen). Vanuit de TU Delft begreep ik echter dat dat voor de meeste geluidsberekeningen voldoende is.