Datastructuur 'provincies' afgelopen twee maanden wisselend

Begin dit jaar hebben wij de provincies opgevraagd via de webservice ‘bestuurlijkegrenzen’:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bestuurlijkegrenzen/wfs?SERVICE=WFS&VERSION=1.0.0&REQUEST=GetFeature&TYPENAME=bestuurlijkegrenzen:provincies&SRSNAME=EPSG:28992&BBOX=0,300000,300000,600000

De teruggegeven data (XML) bevatte toen alleen een ‘fid’ attribuut voor de node ‘bestuurlijkegrenzen:provincies’ met de waarde ‘provincies.’.

Later (half februari) is nogmaals met dezelfde request de data opnieuw opgevraagd. Alleen bevatte het ‘fid’ attribuut van de node ‘bestuurlijkegrenzen:provincies’ nu voor elke request een andere waarde (bijv ‘provincies.fid–66ce3d2e_161b7769b6a_-7313’).
Daarnaast was er onder de node ‘bestuurlijkegrenzen:provincies’ een node ‘bestuurlijkegrenzen:gid’ bijgekomen, welke de oude waarde van het attribuut ‘fid’ bevatte.

En vandaag voerde ik nogmaals de request uit EN was het resultaat weer vergelijkbaar met de opgevraagde data begin dit jaar (dus zonder ‘bestuurlijkegrenzen:gid’ nod en met een ‘vaste waarde’ voor attribuut ‘fid’).

Is dit als gevolg van de updates van deze datasets de afgelopen periode?
Wat is en officiële opzet van deze data?

Anders loop ik er straks weer tegenaan dat de data er anders uitziet.

Hoi @RHoek,

Hoe het request oorspronkelijk was (en nu weer is) is het correcte response.

Dat je half februari een afwijkend response kreeg was niet correct van onze kant., excuses voor eventueel ongemak.

Een dergelijk response met een ‘gegenereerde’ fid als: provincies.fid–66ce3d2e_161b7769b6a_-7313 ontstaan wanneer de geoserver geen primary key kan vinden op de onderliggen tabel.

Groet,
Wouter

Bedankt voor de informatie Wouter.
Wij gaan voor de toekomst dan uit van ‘fid’.

Als ik het dus zo even verder bekijk, lijkt het veld ‘fid’ in de oorspronkelijke gegevensset per ongeluk ‘gid’ heette (de ‘f’ en ‘g’ zitten naast elkaar op het toetsenbord), met als gevolg dat de waarde van ‘fid’ een random waarde werd en er daarnaast een veld ‘gid’ was, met de juiste waarde…